Aantrekkelijk zijn voor millennials: ook in 2018 hevige War for Talent
Steeds meer organisaties kampen met een personeelstekort en HR worstelt met het vraagstuk hoe de organisatie neergezet kan worden als aantrekkelijke werkgever. Dit blijkt uit het Trendrapport Leerdoelstellingen 2018, recentelijk gepubliceerd door Studytube. Centraal in het onderzoek staat de vraag: 'Welke doelstellingen heeft uw HR- en/of L&D-afdeling voor 2018 geformuleerd, kijkende naar investeringen op het gebied van opleiding en ontwikkeling binnen uw organisatie?'.
In totaal zijn tachtig organisaties uiteenlopend van grootte en branche ondervraagd en zijn zeven trends geformuleerd. Eén van de prominente doelstellingen gaat in op het aantrekkelijk zijn voor nieuwe medewerkers.
Aantrekken van millennials
De zoektocht naar nieuw talent richt zich vooral op het aantrekken van millennials, in 2020 goed voor 35 procent van de mondiale beroepsbevolking. Een generatie waarbij organisaties zich niet enkel op primaire arbeidsvoorwaarden kunnen onderscheiden.
Millennials zoeken een baan met carrièreperspectief. Een baan waarin zij continu worden uitgedaagd en ontwikkel- en groeimogelijkheden hoog op de agenda staan. Het leerhuis van organisaties vormt daarbij een cruciale factor.
Goed ingericht leerhuis om aantrekkelijk te zijn
Willen organisaties millennials aantrekken is het van belang dat zij hun leerhuis goed hebben ingericht en een cultuur creëren waarin continu leren een belangrijk onderdeel is. Om dit mogelijk te maken geeft ruim 50 procent van de organisaties aan te investeren in het uitbreiden van het leerhuis. Organisaties kijken daarbij naar nieuwe traineeprogramma’s, nieuwe vormen van leren (bijvoorbeeld gamification), maar ook naar de onderliggende leerinfrastructuur.
Benieuwd naar de andere zes trends in de leerdoelstellingen van organisaties? Download dan hier het gratis Trendrapport Leerdoelstellingen 2018.