Hoe start je een succesvolle webwinkel?
Je start een webwinkel vanuit een goed idee, affiniteit met een product of dienst, interesse in een vakgebied of inzicht in een marktkans. Maar waar moet je op letten als je een webwinkel start? Een aantrekkelijke naam, de juiste software, hosting, distributie en logistiek, voorraad, krediet en je afzetmarkt zijn punten waar je goed over moet nadenken. Het starten van een webwinkel lijkt zo makkelijk, toch bestaan 6 van de 10 startende webwinkels over 4 jaar niet meer. Wat moet je doen om jouw webwinkel ook op de lange termijn succesvol te laten zijn? True helpt je verder met advies, over twee cruciale zaken speciaal voor starters: webwinkelsoftware en hosting.
Checkpoints webwinkelsoftware
Kijk verder dan nu - houd rekening met ontwikkelingen in de toekomst Het is niet zo gemakkelijk om later even over te stappen op andere webwinkelsoftware, dus is het verstandig om daar vanaf het begin rekening mee te houden. Bepaalde functies die je nu nog niet gebruikt, zijn in een later stadium misschien wel onmisbaar. Bespaar tijd en geld door direct de juiste software voor je webwinkel te kiezen. Voor welke keuzes kom je te staan?
- koppeling met een boekhoudpakket
- aansluiting van een ticketsysteem/ klantenservicepakket
- verbinding met een ordersysteem
- de mogelijkheid om een blog op te zetten
- de mogelijkheid om verschillende webwinkels onder je backend-omgeving te hangen
- mobiel- en tabletvriendelijk maken van je webshop
Webwinkelsoftware zelf beheren (open source) of huren (SaaS)?
- Bij opensourcesoftware download je zelf de broncode van de software en installeer je deze op je eigen server. Je bent zelf de beheerder van de software, dat betekent dat je zelf de zorg draagt voor updates en hosting. Het hebben van technische kennis is dan ook wel een pre. Omdat de code vrij toegankelijk is, heb je de mogelijkheid om deze zelf aan te passen, om bijvoorbeeld bepaalde functies en plugins toe te voegen en zelf een lay-out te bepalen. Opensourcesoftware is flexibel en heeft vaak meer mogelijkheden dan SaaS-oplossingen.
- Bij Software-as-a-Service (SaaS) ‘huur’ je de webwinkelsoftware bij een webwinkelsoftware-aanbieder. Je betaalt een bedrag per maand een bedrag en daarmee krijg je de beschikking over software die voor jou is ontwikkeld door die aanbieder. Het beheer, de updates van de software en de hosting wordt allemaal voor je geregeld. Jouw webwinkel kan met een SaaS-oplossing snel worden gepubliceerd, omdat je snel een basis kunt neerzetten met standaard templates en lay-outs. De webwinkelsoftware-aanbieder bepaalt op welke tijdstippen updates van de software worden uitgevoerd. Als je niet tevreden bent met de software kan het lastig zijn om over te stappen, omdat je niet over de broncode beschikt.
Checkpoints hosting
- Kies de hosting die het beste past bij jouw webwinkelsoftware. Hosting voor een webwinkel stelt andere eisen dan hosting voor een ‘normale’ website. Webwinkelsoftware zoals: Magento, WooCommerce, Prestashop en osCommerce bevat functies en features die het systeem veel zwaarder belasten. De hosting voor een webwinkel moet hierop worden ingericht. Daarnaast is geen enkele webwinkel hetzelfde, waardoor het plaatsen van jouw online shop op een standaard hostingpakketje op een gedeelde server niet is aan te raden.
- Hoe snel kun je wijzigingen doorvoeren op jouw hostingomgeving? Als er ergens veel wijzigingen moeten worden doorgevoerd dan is dat wel bij webwinkels. Bezoekers zijn grillig en willen steeds wat anders. Om in te spelen op de behoeften van bezoekers moet je je webwinkel continu aanpassen en verbeteren. Check dan ook hoe snel wijzigingen kunnen worden doorgevoerd op jouw hostingomgeving. Hoe beter er is nagedacht over de opzet van de omgeving, de procedures om deploys te doen en hoe meer kwaliteitscontrole er plaatsvindt op die omgeving, hoe beter je als webwinkel in staat bent om wijzigingen adequaat en snel door te voeren.
- Hoe gaat een hostingomgeving om met jouw database? Veel klanten betekent een zwaardere belasting van de database. Hoe zorg je ervoor dat de groei aan klanten, en dus het vollopen van de database, niet resulteert in een trage webwinkel? Een oplossing die in de meeste gevallen wordt aangeboden door hostingpartijen is het plaatsen van extra hardware. Een weinig constructieve oplossing die extra kosten met zich meebrengt. Ga op zoek naar een partij die niet achteraf met een oplossing komt, maar al in een vroeg stadium kijkt naar hoe de database geoptimaliseerd kan worden en die tussentijds tweaks uitvoert om de database beter te laten presteren.
- Kan jouw digitale omgeving een succesvolle campagne verwerken? Als webwinkel doe je er alles aan om meer bezoekers te krijgen. Dit doe je onder andere door campagnes te lanceren die jouw producten of diensten aanprijzen. Het is dan van belang dat jouw digitale omgeving optimaal blijft functioneren. Een hostingpartij kan cachingstrategieën doorvoeren die ervoor zorgen dat meer pagina’s per seconde kunnen worden geserveerd. Door het gebruik van aparte cachers, het tweaken van webserversoftware of het opnemen van bepaalde pagina’s in het geheugen kan een bezoeker zonder onderbrekingen jouw webwinkel bezoeken.
Waar staat je webwinkel over 4 jaar?
Bestaat jouw webwinkel over 4 jaar nog? Online shoppen is in Nederland uitermate populair. In 2014 kocht 77% van de Nederlanders bij een webwinkel, waarbij bijna 14 miljard euro werd uitgegeven. Een groeiende markt waarvan een goede webwinkel zijn graantje kan meepikken. Webwinkelsoftware en hosting zijn belangrijke zaken om over na te denken. Het belangrijkste voor een webwinkel zijn tevreden bezoekers die hun bestelling afronden en later weer terugkeren. Dat bereik je met een goede webshop die snel is en afgestemd is op de online bezoeker. Door het gebruik van de juiste webwinkelsoftware en hosting die speciaal is gericht op jouw webwinkel is de kans op een tevreden bezoeker groot.