Een BloemenStorm in startupland
Veel van ons geproduceerde voedsel wordt verspild, maar wist je ook dat er in Nederland ieder jaar 2,4 miljoen kilo bloembollen worden weggegooid? Keukenhof trekt ieder jaar meer dan een miljoen toeristen, maar tegelijkertijd gooien we ieder jaar 14 keer de Keukenhof aan bloembollen weg. Doodzonde natuurlijk. Daarom is Frank Berbée met zijn vrouw Sophie BloemenStorm gestart.
Met BloemenStorm willen de ondernemers de verspilling aanpakken en de overgebleven boembollen gebruiken om ons land een stukje mooier te maken. 'BloemenStorm biedt een unieke bloembakkenservice voor de zakelijke markt. Wij brengen onze klanten het hele jaar bloeiende bloembakken voor een vast bedrag per kwartaal en daarmee zijn wij de makkelijkste oplossing om snel, eenvoudig en zonder gedoe de bedrijfsentree op te fleuren. Onze bloembakken zijn een statement voor een groene wereld zonder verspilling en daarmee zetten onze klanten letterlijk de bloemetjes buiten', vertelt Frank.
In de opstartfase gingen er volgens Frank veel dingen goed, maar niet alles. 'We zijn onze ideeën eigenlijk gewoon gaan testen om te kijken of wat we op papier hadden bedacht ook zo werkte in de praktijk. Toen wij in 2017 werden geselecteerd voor het incubatieprogramma van Let it Grow leerden wij pas dat onze eerste aanpak precies paste in de theorie van de lean startupmethode. Achteraf hadden we onze testresultaten beter meetbaar moeten maken, maar van klein testen voordat het groot is hebben wij veel geleerd.'
Een prachtige start
Frank: 'We kwamen met een artikel in het Noordhollands Dagblad toen we met ons idee voor BloemenStorm meededen aan de Wereldprijs van de ASN bank. Daar kwamen al meteen de eerste zes klanten uit. Dat was natuurlijk een prachtige start. We hadden zo direct een groep betalende klanten waarmee we konden experimenteren.'
Hoe bereikt BloemenStorm de doelgroep zo goed mogelijk? 'Onze belangrijkste doelgroep bestaat uit horecabedrijven. Maar eigenlijk kan ons product bij iedere ondernemer die zijn bedrijf eenvoudig een verzorgde entree wil geven voor de deur staan. Zo leveren we bijvoorbeeld ook aan een kraanmachineverhuurbedrijf en aan een ondernemer met een ICT-kantoor', vertelt de ondernemer. 'Onze klanten bereiken wij via verschillende kanalen, maar meestal komen de nieuwe klanten op aanbeveling van andere klanten. Ook inkooporganisatie Xandrion is voor ons een belangrijke bron van nieuwe leads. Maar minstens zo belangrijk als nieuwe leads is het leveren van een goed product. Wij zijn er trots op dat sinds we twee jaar geleden het allereerste abonnement verkochten er nog geen
enkele klant is afgehaakt.'
Over een paar jaar wil BloemenStorm bloembakken in alle grote steden hebben staan. 'Door een slimme logistiek kunnen wij door heel Nederland leveren tegen minimale distributiekosten en dat moet voor ons de basis zijn om echt een impact te kunnen maken tegen al die kilo's bloembollen die onnodig worden verspild. Nederland is het land van de bloemen en eigenlijk is het best vreemd dat je ze in het straatbeeld maar weinig ziet. Zeker wanneer je bedenkt dat er zoveel verspilling is. In onze ogen zou een toerist die Nederland bezoekt overal bloemen moeten zien en niet alleen bij de uitgang van Schiphol.'
Starterstip van Frank
'De belangrijkste reden voor onze groei is de drive die we hebben. Wij hebben een duidelijke missie en daar hoort opgeven niet bij. Soms hoor je 19 keer op een dag 'nee', maar is het de twintigste keer 'ja'. Niets gaat vanzelf en dat is ook wat we andere starters zouden willen meegeven. Geef niet op en ga er voor, dan gaat het uiteindelijk zeker lukken.'