10 technische SEO-tips voor de bedrijfswebsite
Iedereen met een bedrijfswebsite weet dat SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, van groot belang is voor het trekken van bezoekers. Maar hoeveel aandacht besteed je eigenlijk aan de technische kant van SEO? Het is een vraag die veel ondernemers zich misschien niet direct stellen, maar het antwoord kan het verschil maken tussen een middelmatige en een uitstekende website.
Het belang van technische SEO
Technische SEO is het optimaliseren van de technische aspecten van een website zodat zoekmachines deze beter kunnen vinden, begrijpen en indexeren. Hoewel content koning is, maakt technische SEO het makkelijker voor die koning om zijn troon te vinden. Zonder een technisch geoptimaliseerde website kan zelfs de meest waardevolle content onopgemerkt blijven.
Hoe optimaliseer je een bedrijfswebsite wanneer je niet per se de technische kennis hebt om dit te doen? Je kunt een website laten maken door een professionele websitebouwer, of een IT-partner inschakelen voor al je IT vragen. Welke optie het beste bij jouw bedrijf past, hangt af van de mate waarin de techniek belangrijk is binnen het bedrijf.
Snelheid doet ertoe
De laadsnelheid van een website is cruciaal voor een goede gebruikerservaring. Langzame laadtijden kunnen niet alleen frustrerend zijn voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines die de website minder goed waarderen. Dit kan worden opgelost door de bestandsgrootte van afbeeldingen te verkleinen en onnodige code te verwijderen.
Structuur en crawlbaarheid
Een goed gestructureerde website maakt het niet alleen gemakkelijk voor bezoekers om te navigeren, maar ook voor zoekmachines om de site te begrijpen. Het gebruik van een heldere URL- structuur en het hebben van een XML-sitemap zijn enkele manieren om dit te bereiken. Deze aspecten maken het makkelijker voor zoekmachines om de website te crawlen en te indexeren.
Mobiele optimalisatie
Mobiele apparaten zijn niet meer weg te denken uit ons leven, en dat geldt ook voor de manier waarop we websites bezoeken. Zorg er daarom voor dat je website mobielvriendelijk is. Dit heeft invloed op de rangschikking in mobiele zoekresultaten en verbetert de gebruikerservaring voor een groot deel van je doelgroep.
Veilige en toegankelijke website
Een SSL-certificaat, waardoor je website via HTTPS wordt bezocht, is een basisvereiste geworden. Google ziet HTTPS als een rankingfactor, en het biedt ook meer veiligheid voor je bezoekers.
Schema markup
Met schema markup kun je zoekmachines helpen om de context van je content beter te begrijpen. Dit kan resulteren in rijkere zoekresultaten en kan de zichtbaarheid van je website verbeteren.
Focus op Core Web Vitals
Core Web Vitals zijn een set van prestatiefactoren die invloed hebben op de gebruikerservaring. Door je hierop te focussen, kan je de perceptie van de gebruiker verbeteren, wat ook een positief effect heeft op de SEO.
Serverlocatie en lokale SEO
De locatie van je server kan invloed hebben op de laadtijden van je website, wat wederom invloed heeft op SEO. Daarnaast is lokale SEO belangrijk voor bedrijven die zich richten op een specifieke geografische locatie.
Technische SEO mag dan misschien niet het eerste zijn waar je aan denkt bij het optimaliseren van je bedrijfswebsite, maar het is een cruciaal onderdeel dat niet genegeerd mag worden. Alle besproken factoren dragen bij aan hoe goed je website presteert in zoekmachines. En aangezien een betere zichtbaarheid in zoekmachines vaak leidt tot meer verkeer en mogelijk meer conversies, is het optimaliseren van de technische aspecten van je website een investering die de moeite waard is.