3 best practices om meer uit je online kanalen te halen anno 2021

3 best practices om meer uit je online kanalen te halen anno 2021

Redactie Baaz

Als je om je heen kijkt, zie je concurrenten hard aan de weg timmeren. Je weet inmiddels wel het een en ander over online marketing, maar toch maken de online veranderingen je zenuwachtig. Gelukkig zijn er altijd genoeg mogelijkheden om – net als je concurrenten – meer uit de online kanalen te halen.

Online marketing bureau Search Signals geeft je 3 best practices. Met deze tips zorg je voor een Google-vriendelijke website. Want: hoe beter de SEO (zoekmachine optimalisatie), hoe hoger je rankt!

Onmisbare contentstrategie basics

Google is en blijft een robot. Dat betekent dat de zoekmachine jouw hulp nodig heeft om te begrijpen waar een bepaalde URL over gaat. Dit kan onder andere met content. Hierbij zijn 3 punten heel belangrijk:
 

  • Gebruik de juiste zoekwoorden:
    Met de juiste zoekwoorden laat je niet alleen aan klanten zien waar de pagina over gaat, maar ook aan Google. Google leest mee. Door uitvoerig zoekwoordonderzoek te doen, kun je een goede contentstrategie opzetten. Verkoop je whiteboarden, dan is het belangrijk om een aparte pagina te creëren voor whiteboarden. Verwerk op een natuurlijke manier – niet te spammerig – de zoekwoorden op deze pagina. Zo begrijpt je klant én Google waar de pagina over gaat. Goed voor de rankings!
  • Schrijf nuttige content:
    We noemden het net al. Spammen is uit den boze. Daar scoor je totaal geen punten mee bij Google. Zorg er daarom voor dat wát je schrijft ook echt nuttig is. Wat voor informatie is helpend voor je bezoekers? Waar zoeken zij op? Content is niet alleen een manier om tot aankoop aan te zetten, maar ook een mooie manier om vertrouwen te winnen. Laat je expertise zien!

  • Maak de content SEO vriendelijk:
    Je schrijft allereerst voor de klant. Maar zeker ook voor Google. Want de zoekmachine is degene die jouw pagina’s probeert te begrijpen. Op basis van de relevantie rank je hoog of laag op zoekwoorden. Google kijkt niet alleen naar de zoekwoorden in de content, maar ook naar H1 kop (titel), H2 kop (subtitel) en meta tags. Daarom is het belangrijk om hierin het zoekwoord te verwerken.

Core Web Vitals update

Google heeft in de winter van dit jaar (2021) een nieuwe update uitgevoerd. De Core Web Vitals update. Voor iedereen met een website betekent nieuwe kansen én opletten. De nieuwe update heeft namelijk alles te maken met user experience. Is jouw website bijvoorbeeld te traag? Dan rekent Google je hierop af. Een websitebezoek moet voor een bezoeker namelijk prettig zijn.

De Core Web Vitals update bestaat uit 3 belangrijke updates:
 

  1. Website snelheid: Google meet de snelheid van de website. Met deze update zijn de normen nóg meer aangescherpt. Voor zowel de desktop als voor de mobiele versie geldt dat de laadtijd onder de 2,5 seconden moet zitten.
     
  2. Website responsiviteit: hoe snel zijn de interacties op je website? Met andere woorden: hoe snel reageert jouw website wanneer een formulier wordt ingevuld of wanneer in inschrijving voor een nieuwsbrief wordt verzonden? De reactietijd mag niet langer duren dan 100 milliseconden.
     
  3. Website stabiliteit: verschuivende elementen omdat de webpagina nog niet helemaal geladen is. Dat is niet gebruikersvriendelijk. De stabiliteit van de website dient daarom ook onder de 0.1 te zijn. Dat betekent dat de lay-out van de website niet teveel mag verplaatsen tijdens het laden.

Geld besparen met big data + ROI scenario

Meer uit je online kanalen halen kan met zoekmachineoptimalisatie. Maar óók met Google Ads. Hoeveel onnodig budget rolt vanuit jouw portemonnee richting Google? Vaak vergeten ondernemers dat je ook geld kunt besparen op Google Ads. Met big data.

Door Google Ads campagnes op en top te optimaliseren, gaat er geen budget meer naar niet-relevante zoekwoorden. Met de Big Data tool kun je meer dan 100.000+ zoekwoorden analyseren.

Door de data juist in te delen en te visualiseren kun je exact zien waar budget bespaard kan worden. Met de Big Data analyse ontdek je:

  • Niet converterende zoekwoorden vs. kosten
  • Conversiewaarde vs. kosten per conversie
  • Kosten vs. laag converterende zoekwoorden

Hieronder afgebeeld: een screenshot van een big data analyse met PowerBI.

Wat levert een big data analyse op?

Met een ROI (return on investment) scenario kunnen we inschatten wat een Big Data analyse op kan leveren.

Stel: je bespaart €5.000 op de Google Ads campagne. Dit bespaarde geld steek je in sterk converterende zoekwoorden. Dan kan dit het ROI-scenario zijn:
 

  • Je krijgt 100 meer conversies vanuit de sterk converterende zoekwoorden
  • Een gemiddelde conversiewaarde in €250
  • 100 x €250 = €25.000

Door simpelweg budget te besparen op nutteloze campagnes, kun je meer budget investeren in converterende zoekwoorden. Volgens deze ROI-berekening kan dit €25.000 opleveren.

Je kunt ervoor kiezen om zelf de content, updates en Google Ads campagnes bij te houden en te optimaliseren. Maar het is ook een veelgebruikte mogelijkheid online marketing aan specialisten over te laten. Door te kiezen voor SEA en SEO uitbesteden, kies je voor online groei, meer omzet en tijdwinst.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie