3 tips om je personeel in dit thuiswerkjaar vitaal te houden
Kun je het ‘c-woord’ niet meer zien? Begrijpelijk! Maar aangezien het coronavirus werkend Nederland ook de komende maanden nog aan huis kluistert, is het onvermijdelijk om er aandacht aan te besteden. We geven 3 tips om ervoor te zorgen jouw personeel deze marathon vitaal doorkomt.
1. Zorg voor fijne thuiskantoren
Sinds premier Rutte op 12 maart z’n eerste corona-persconferentie hield, werkt een groot deel van Nederland voornamelijk thuis. En voorlopig blijft dat zo. Waar de ene medewerker de luxe van een werkkamer heeft, leveren anderen hun professionele prestaties al maanden op zolder of aan de keukentafel.
Als werkgever kun je je personeel enorm helpen door het thuiskantoor comfortabeler te maken. De strikt noodzakelijke bedrijfsmiddelen heb je allang geregeld, zoals laptops en een Zoom-account. Maar besef dat het thuiswerkadvies geen einddatum kent. Misschien werken we wel tot in 2021 vanuit huis. Geen gek idee dus om te checken of je medewerkers nog iets nodig hebben om prettiger hun werk te kunnen doen. Een kleine aanpassing kan al een groot verschil maken.
2. Check of iedereen goed in z’n vel zit
Thuiswerken heeft zo zijn voordelen (minder reistijd!), maar er kleven ook serieuze nadelen aan. Die zitten vooral in de mentale hoek. Uit onderzoek van Willis Towers Watson blijkt dat het merendeel van de werknemers tijdens de coronacrisis een vorm van angst, afleiding of financiële zorgen ervaart. Het World Economic Forum verwacht eind 2020 een tweede pandemie: van psychologische stoornissen als gevolg van het langdurige thuiswerken.
In hoeverre iemand last heeft van het constante thuiswerken, verschilt per persoon. Extroverte mensen hebben het moeilijker dan introverte, flexibele types doorlopen de crisis soepeler dan de meer ‘rigid minded’, en voor alleenstaanden is 2020 taaier dan voor mensen met een gezin, partner of huisgenoot. Deskundigen adviseren werkgevers om de risicogroepen in kaart te brengen en regelmatig in te checken bij het personeel. Gaat het nog goed, heb je hulp, advies of coaching nodig?
3. Breng bij- en omscholingsopties in kaart
Het liefst houd je al je medewerkers aan boord, maar afscheid nemen kan onvermijdelijk zijn. Ook is het misschien niet haalbaar om iedereen intern op dezelfde plek te houden. Wellicht is het in sommige delen van je organisatie (te) rustig, terwijl het ergens anders alle hens aan dek is. Of ondergaat je bedrijf een versnelde metamorfose, die net om andere kennis, vaardigheden of een andere mindset vraagt dan je pre-coronabusiness.
Het kan slim zijn om interessante bij- en omscholingsopties in kaart te brengen. Hiermee bied je je personeel perspectief: niet alleen de vertrekkende collega’s, maar ook medewerkers die misschien elders in je bedrijf aan de slag kunnen. Door ze de juiste trainingen aan te bieden of een persoonlijk coaching- of ontwikkeltraject aan te reiken, geef je je personeel meer grip op de toekomst.
Wat de komende maanden brengen, is niet te voorspellen. Hopelijk blijft een tweede coronagolf uit en kan de economie zich herstellen. Toch is één ding zeker: door nu te focussen op het welzijn van je werknemers en future-focused bij- omscholingsopties en aan te bieden, kun je als werkgever een groot verschil maken. Voor individuele medewerkers, en voor de toekomst van je bedrijf.