3 tips om minder tijd kwijt te zijn aan loonadministratie
Administratieve taken zijn doorgaans niet je hobby als ondernemer. Het is een noodzakelijk kwaad dat onderdeel uitmaakt van het ondernemen. Maar als je personeel in dienst hebt, wordt die taak nog eens een stuk ingewikkelder en tijdrovender. Dan heb je immers ook met arbeidsgerelateerde taken, zoals bijvoorbeeld loonadministratie, te maken. Dat kun je zelf proberen te doen, maar dan blijft er weinig tijd over voor je kerntaken. Je kunt er mensen voor in dienst nemen, maar dat is kostbaar en risicovol. Wat zijn dan andere manieren om zelf minder tijd kwijt te zijn aan loonadministratie? We geven een drietal tips.
Online loonadministratieplatform gebruiken
Een relatief goedkope manier om minder tijd kwijt te zijn aan loonadministratie, is door gebruik te gaan maken van een online loonadministratieplatform zoals NMBRS. Dit soort platforms bieden gebruiksvriendelijke interfaces waarmee je als ondernemer eenvoudig loonstroken kunt genereren, belastingaangiftes kunt doen en salarisbetalingen kunt beheren. Vaak gaat het om flexibele en schaalbare oplossingen die kunnen meegroeien met je bedrijf. Zelf voer je bepaalde gegevens in, zoals urenregistraties en personeelsmutaties, terwijl het platform zorgt voor de verdere verwerking én de naleving van de relevante regelgeving. Daardoor ben je als salarisadministrateur weinig tijd kwijt aan terugkerende taken binnen de loonadministratie.
Uitbesteden aan een payrollbedrijf
Een andere, kostbaardere optie die je kunt overwegen als je je loonadministratie volledig uit handen wilt geven, is het uitbesteden aan en payrollbedrijf. Zo’n bedrijf is gespecialiseerd in het volledig uit handen nemen van de loonadministratie. Een payrollbedrijf verwerkt niet alleen de maandelijkse loonstroken, maar zorgt er ook voor dat belastinginhoudingen, sociale premies en pensioenbijdragen correct worden berekend en afgedragen. Daarnaast houden ze zich ook bezig met het opstellen en beheren van arbeidscontracten, het verwerken van vakantiedagen, en het bijhouden van ziekteverzuim. Daardoor ben je als ondernemer veel minder tijd kwijt zijn aan administratieve taken.
Uitbesteden aan administratiekantoor of boekhouder
Wat je ook kunt overwegen, is het inschakelen van een administratiekantoor of boekhouder. Of, als je daar al mee samenwerkt, het uitbreiden van de samenwerking ermee. Zij kunnen naast boekhouding en belastingaangiftes je immers ook van dienst zijn op het gebied van loonadministratie. In het geval dat je ze al in de arm genomen hebt voor andere financiële taken, heb je het voordeel dat deze partij al bekend is met de financiële structuur van je bedrijf. Daardoor kunnen ze de loonadministratie naadloos integreren in je bestaande financiële administratie. Alle financiële gegevens worden zo op één plek beheerd. Dat kan je de rust en zekerheid dat ook de loonadministratie in vertrouwde handen is.
Als je financiële administratieve taken je dus boven het hoofd beginnen te groeien, denk dan eens na over de hierboven beschreven opties. Je bent immers gaan ondernemen om je met je kerntaken bezig te kunnen houden en niet om opgeslokt te worden door allerlei financiële taken. Soms is het gewoon beter om wat geld te investeren in het makkelijker maken van je eigen leven. Als jij die tijd immers kunt steken in het nog succesvoller maken van je bedrijf, betaalt de investering zichzelf toch wel terug. Anders is het maar een sta-in-de-weg op weg naar groei. Wees niet te eigenwijs en zet deze belangrijke stap wanneer je begint te merken dat het eigenlijk nodig is.