30 jaar Opel Astra: compacte bestseller en ambassadeur van innovatie

30 jaar Opel Astra: compacte bestseller en ambassadeur van innovatie

Redactie Baaz

Met nieuwe naam Astra zette Opel de traditie van innovatie voort die Kadett begonnen was

  • Vijf succesvolle generaties: bijna 15 miljoen Astra’s (generaties F-K) verkocht
  • Bestseller: elke nieuwe Astra-generatie was een hit op autoshows en bij de dealers
  • Innovaties bereikbaar voor iedereen: Astra bracht en brengt premium technologie naar compacte klasse
  • Voor iedereen een geschikte aandrijflijn: nieuwste Astra leverbaar als plug-in hybride of met benzine- of dieselmotoren

Sinds 1991 zet de Opel Astra de traditie van innovatie voort die de Opel Kadett in de compacte klasse begonnen is. De Kadett maakte premium technologie bereikbaar voor het grote publiek en de Opel Astra is – net als zijn voorganger – in al zijn generaties Opels ambassadeur van innovatie. De Astra maakte expressief design, veelzijdigheid en een dynamisch rijgedrag, maar ook opwinding, Duitse precisie en degelijkheid bereikbaar voor iedereen.

Bijdetijds: Astra debuteert in 1991

De nieuwe generatie van Opels compacte model, die in 1991 debuteerde, belichaamde volledig de geest van innovatie die bij Opel heerste. De nieuwkomer had ook een nieuwe naam – Astra, net als zijn neefje van het Engelse Vauxhall – en was voorzien van nieuw ontwikkelde veiligheidssystemen, zoals de gordelspanners voorin.

De Astra, intern aangeduid in combinatie met de letter F, was ook gericht op duurzaamheid: door de hoge mate van recyclebaarheid van componenten zette Opel met de nieuwe Astra een belangrijke stap op weg naar een gesloten kringloop van grondstoffen.

Kopers stroomden toe en Opel produceerde van 1991 tot 1997 maar liefst 4,13 miljoen Astra’s, waarmee de Astra F de bestverkochte Opel tot op heden is.

1997: Hollywood komt naar Rüsselsheim met de Astra G

Het succes van de Astra F was zo groot, dat dat moeilijk te evenaren zou zijn, dus voor de volgende generatie van de Astra dacht Opel ‘out-of-the-box’ om inspiratie op te doen. Opels stylingafdeling creëerde het design van de Astra G mede dankzij de film ‘Jurassic Park’. Niet dat het model iets gemeen had met dinosaurussen, maar de designers maakten gebruik van hetzelfde computer-assisted design-programma, ALIAS, dat oorspronkelijk was ontwikkeld voor computeranimatiefilms zoals de blockbuster uit Hollywood. Met die software kon het designteam het nieuwe model virtueel en driedimensionaal ontwikkelen.

De volgende generatie, de Astra H, werd in 2003 zelf ook bijna een blockbuster. Toen de derde generatie van de Astra op de internationale autoshow van Frankfurt, de IAA, zijn debuut maakte, vroeg het gerenommeerde automagazine ‘auto motor und sport’ zijn lezers welke compacte nieuwe auto van de show de publieksfavoriet was. De Opel Astra G won met een overweldigende 52 procent van de uitgebrachte stemmen.

Voor de vierde generatie van de Astra sloeg Opel de letter I over, omdat die te veel lijkt op het cijfer 1. Dus werd de nieuwe Astra die in 2009 verscheen, Astra J genoemd. Deze Astra bracht de nieuwe, geavanceerde technologie van de Insignia – Opels succesvolle middenklasser – naar de compacte klasse. Dankzij de dynamische bochtverlichting (AFL, Adaptive Forward Lighting) kon de nieuwe Astra de bocht ‘inkijken’, en het Opel Eye-veiligheidssysteem met een camera aan de voorzijde herkent niet alleen verkeersborden maar kan de bestuurder ook waarschuwen als hij onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten.

Vooruitstrevend: Intelli-Lux LED Matrix-verlichting en titel Auto van het Jaar

In lijn met de traditie onderscheidde de Astra K zich met zijn verlichtingstechnologie. De Europese ‘Auto van het Jaar 2016’ was de eerste auto in het compacte segment die was voorzien van adaptieve Intelli-Lux LED Matrix-verlichting – tot dan voorbehouden aan de luxueuze premium modellen in de hogere klassen.

Verder onderscheidde de nieuwe Opel Astra K zich op het gebied van comfort met de introductie van ergonomische voorstoelen die zijn gecertificeerd door AGR (Aktion Gesunder Rücken). De stoelen konden nog verder worden opgewaardeerd met ventilatie- en massagefuncties – overeenkomstig de stoelen in de allernieuwste Astra van nu.

De zes generatie Astra: 2021 begin van nieuw tijdperk

Met de aankondiging van de nieuwste Astra in 2021 bereikt dit succesmodel de zesde generatie en dat is het begin van een nieuw tijdperk. Voor het eerst is Opels model in de compacte klasse leverbaar als plug-in hybride, dus met elektrische aandrijving, in twee vermogensvarianten. Er zijn ook varianten met efficiënte benzine- en dieselmotoren. De geheel nieuwe Astra is ook een nieuw designstatement van Opel – gedurfd en puur, met de nieuwe Opel Vizor – het nieuwe familiegezicht van Opel – en de digitale cockpit, Pure Panel genaamd.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie