38 procent CEO’s van AEX-bedrijven niet-Nederlands
Vier op de tien bestuursvoorzitters van beursgenoteerde Nederlandse bedrijven zijn niet geboren in Nederland. Ook lijkt er ruimte voor een meer representatieve vertegenwoordiging, want van de 25 CEO’s bij Nederlandse beursgenoteerde bedrijven is slechts acht procent vrouw.
Dit blijkt uit het Route to the Top 2022 report, een jaarlijkse marktanalyse van de wereldwijde executive leadership consultant Heidrick & Struggles, waarin het de eigenschappen van 1.169 CEO’s in 25 landen bestudeerde.
Met een 38 procent niet-autochtone vertegenwoordiging op CEO niveau scoort Nederland hoger dan het wereldwijde gemiddelde (26 procent). In contrast met deze progressieve trend scoort Nederland met slechts acht procent vrouwelijk aandeel in AEX-bestuurskringen nog altijd relatief laag, zeker afgezet tegen landen als de Verenigde Staten (twaalf procent), Noorwegen (twintig procent) en Singapore (dertien procent). Buurlanden Duitsland (vier procent) en België (vijf procent) leggen het wel af tegen Nederland. Overigens werden tussen 1 juli 2021 en 30 juni 2022 slechts twee nieuwe CEO’s aangesteld bij Nederlandse beursgenoteerde topbedrijven, beiden man. “De internationalisering is een trend die wij al langere tijd waarnemen in Nederland”, stelt Imke Lampe, managing partner Nederland bij Heidrick & Struggles. “Deze trend vertaalt zich helaas nog niet in meer vrouwelijke CEO’s. Op dit vlak lopen we duidelijk achter ten opzichte van veel andere landen. Wel zien we dat veel vrouwen voor commissariaten kiezen na een rol in een raad van bestuur, in plaats van nog een corporate rol.”
Ervaring versus competenties
Mogelijk dat aangescherpte DE&I-doelstellingen (diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit) binnen het Nederlandse bedrijfsleven zich vertalen naar veranderende competenties en (ervaring)eisen voor aspirant-CEO’s. Zo oefent maar liefst 69 procent van de Nederlandse bestuursvoorzitters dit beroep voor de eerste keer uit. Wel wordt bestuurservaring enorm gewaardeerd: maar liefst 81 procent van de AEX-CEO’s beschikt hierover. Dit is aanzienlijk hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 32 procent. Lampe: “Uiteraard kijken Nederlandse AEX bedrijven nog altijd naar opleiding en additionele executive educatie, maar dat weegt niet op tegen het belang van relevante ervaring op directieniveau. Executive educatie past zich hierop aan, doordat het zich steeds meer toespitst op persoonlijke impact en leiderschapsvaardigheden. Dit zijn typische soft skills die je normaliter vooral door ervaring ontwikkelt.”
Extern en intern
Dat Nederlandse AEX-bedrijven relatief vaak een niet-Nederlander als CEO hebben, wil niet zeggen dat de bedrijven deze buiten de kantoorgrenzen werven. Zo schoof maar liefst 73 procent van de Nederlandse CEO’s door vanuit een interne functie. Bedrijven uit buurlanden Duitsland (62 procent) en België (50 procent) geven minder de voorkeur aan interne kandidaten. In acht procent van de gevallen is het in Nederland de oprichter die de pet van CEO opzet, wereldwijd ligt dit percentage met tien procent alleen in Hong Kong hoger. Lampe: “In mijn ervaring levert een combinatie van interne en externe benoemingen vrijwel altijd de best functionerende bestuursorganen op. Veel bedrijven hanteren de vuistregel dat twintig procent van buitenaf moet komen. Dit is cruciaal voor nieuwe inzichten en gezonde onderlinge verhoudingen.”
Over Heidrick & Struggles
Heidrick & Struggles (Nasdaq: HSII) geldt wereldwijd als één van de vooraanstaande executive search en leadership consultancy firma’s. Als trusted advisor werken we nauw samen met onze klanten om future proof leiders en organisaties te ontwikkelen, waarbij we diensten aanbieden op het gebied van executive search, diversiteit en inclusiviteit, leiderschapsbeoordeling en -ontwikkeling, organisatie- en teamontwikkeling en cultuur en talentontwikkeling. Heidrick & Struggles startte ruim 65 jaar geleden als pionier op het gebied van executive search en heeft 51 kantoren in 28 landen. Tegenwoordig biedt het bedrijf geïntegreerde leiderschapsoplossingen, waarmee we onze klanten helpen de wereld te veranderen, ‘one leadership team at a time®’. www.heidrick.com