4 gezondheidstips voor je werknemers in coronatijd

4 gezondheidstips voor je werknemers in coronatijd

Redactie Baaz
Thuiswerken is het nieuwe normaal. Hoewel thuiswerken veel voordelen heeft, kent het ook een aantal nadelen. Zo is bijvoorbeeld de scheiding tussen werk- en privéleven nog meer vervaagd. Wat kun jij als werkgever doen om de gezondheid van je werknemers in deze tijden te beschermen? Wij geven je vier simpele tips. Lees verder!

Tip 1: zorg voor een goede thuiswerkplek

Een goede thuiswerkplek is de basis van een productieve werkdag. Zorg er in elk geval voor dat je werknemers de beschikking hebben over een verstelbaar bureau en een comfortabele bureaustoel. Werken je werknemers op laptops? Zorg er dan ook voor dat ze de beschikking hebben over een laptopstandaard, een los toetsenbord en een computermuis. 

Ondanks een goede werkplek, kan de hele dag achter een beeldscherm werken klachten veroorzaken, zoals vermoeide ogen en hoofdpijn. Een computerbril kan verlichting bieden. Deze bril is namelijk geoptimaliseerd voor de afstand tussen je ogen en je beeldscherm en zorgt ervoor dat je een gezonde werkhouding aanneemt. Als werkgever kun je tegemoetkomen in de kosten van een computerbril. Adviseer je werknemers wel altijd om eerst hun ogen op te laten meten voordat ze overgaan tot de aankoop van computerbril. Bij meerdere opticiens kun je langs voor een gratis oogmeting en deskundig advies. 

Tip 2: respecteer de privétijd van je werknemers

Nu we bijna allemaal thuiswerken, is de scheiding tussen werk- en privéleven nog meer vervaagd. Het gevoel van continu aanstaan en buiten werktijd nog met werk bezig zijn, kan leiden tot mentale klachten. Respecteer daarom de privétijd van je werknemers en bel of e-mail ze niet buiten werktijd. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor jou als werkgever, maar ook voor je werknemers onderling. Spreek bijvoorbeeld met elkaar een tijdstip af waarop je elkaar niet meer stoort. 

Tip 3: stimuleer je werknemers om te wandelen

Wandelen is goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Een wandeling van slechts twintig minuten maakt je creatiever en productiever. Bovendien is het een goede manier om je hoofd even leeg te maken. Stimuleer je werkgevers dus om naar buiten te gaan, bijvoorbeeld een blokje om na de lunch. Nog beter: biedt je werknemers de mogelijkheid om buiten met elkaar af te spreken om op gepaste afstand een wandeling te maken. 

Tip 4: blijf in contact

Waar je voorheen elke dag een praatje maakte met je werknemers bij het koffiezetapparaat, kijk je nu al maanden naar digitale gezichten. Omdat alledaagse contactmomenten ineens zijn weggevallen, is het extra belangrijk om met je werknemers in contact te blijven. Check dus elke week op maandag en op vrijdag even in bij je werknemers om te peilen hoe het met ze gaat. Maar denk ook aan digitale borrels op vrijdagmiddag en digitale teamuitjes. Je zult versteld staan van wat er tegenwoordig allemaal aan digitale uitjes mogelijk is. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie