5 klassieke fouten op je bedrijfswebsite
1. Verkeerde domeinnaam
Het begint allemaal met een domeinnaam. Is ´ie te lang of te gecompliceerd, riskeer je dat mensen hem niet kunnen onthouden of spel- en/of typfouten maken en zodoende niet op jouw website belanden. Houd het dus simpel.
2. Niet vindbaar genoeg in zoekmachines
Je kunt nog zo´n pareltje van een website hebben, als mensen hem niet kunnen vinden is hij waardeloos. Onderschat nooit de kracht (en macht) van Google. Zoekmachineoptimalisatie vergt veel aandacht, maar levert ook veel op. Hoe doe je dit? Wij doken eerder al in de materie.
3. Geen contactgegevens
Het voornaamste doel van je bedrijfsswebsite is dat klanten uiteindelijk met je in contact komen. Het zou dan ook doodzonde zijn als klanten je website wel kunnen vinden, maar (te) veel moeite moeten doen voor contactgegevens – omdat ze diep verstopt zitten of er simpelweg niet zijn. Zorg dus dat bezoekers daar niet om heen kunnen.
4. Usabilityproblemen
Als een website niet gebruiksvriendelijk is, heb je zomaar kans dat een potiëntele klant binnen luttele seconden weer wegklikt. Bezoekers hebben doorgaans geen zin in mysterieuze navigaties en sites zonder zoekfunctie. Een relatief eenvoudige manier om erachter te komen wat de usabilityblunders op jouw website zijn is user testing. Hierbij zoek je testpersonen uit de doelgroep en laat je hem of haar gebruikelijke taken op de site uitvoeren.
5. Website functioneert niet overal hetzelfde
Dat de website er op jouw browser en apparaat er gelikt uitziet, betekent niet dat dat overal zo hoeft te zijn. De mannen achter eFuture gaven ons al een prachtig voorbeeld: er is een hele mooie website van een bekend merk, maar bijna alles is Flash en dat werkt niet op iOS-apparaten. Vergeet sowieso niet om je te ontfermen over hoe je website eruit ziet op een smartphone.