5 tips om phishing via bedrijfstelefoons te voorkomen
Phishing is een groeiend probleem binnen bedrijven. Soms is het overduidelijk dat hier sprake van is, maar dit is niet altijd het geval. Zo zijn de signalen van phishing op mobiele apparaten bijvoorbeeld minder duidelijk. Vandaar dat criminelen steeds vaker via zakelijke telefoons toeslaan. Uiteraard wil je voorkomen dat jouw bedrijf hier de dupe van wordt. Om je hier een handje bij te helpen, hebben we hier 5 tips om phishing via bedrijfstelefoons te voorkomen op een rijtje gezet.
1. Vertel je personeel over phishing
Ondanks dat iedereen weleens van phishing gehoord heeft, weet lang niet iedereen precies wat het is. Daarom is het belangrijk om je personeel erover te vertellen. Leg niet alleen uit wat phishing is, maar benadruk vooral ook de gevaren voor je bedrijf. Weet je er zelf niet al te veel over? Nodig dan een specialist uit om erover te vertellen of organiseer een training voor je personeel. Ze leren zo niet alleen wat phishing is, maar ook hoe ze het kunnen herkennen en wat de nieuwste technieken zijn die criminelen gebruiken.
2. Maak sterke wachtwoorden
Voordat je een dienst kunt gebruiken, moet je vaak eerst een account aanmaken. Omdat de meeste mensen tegenwoordig tal van tools gebruiken, kiezen ze vaak voor een wachtwoord dat ze makkelijk kunnen onthouden. Helaas worden er vaak ‘zwakke’ wachtwoorden gebruikt. Dit soort wachtwoorden vergroot de kans op phishing, want ze zijn makkelijk te hacken. Moedig je personeel daarom aan om sterke wachtwoorden te maken. Dit zijn wachtwoorden die uit kleine letters, hoofdletters, cijfers en symbolen bestaan.
3. Gebruik een VPN
Als werknemers vanuit huis werken, verbinden ze hun zakelijke apparaten waarschijnlijk met hun eigen netwerk. De kans dat er malware op de telefoon, laptop of tablet komt, is op deze manier een stuk groter. Maak daarom gebruik van een Virtual Private Network (VPN). Hiermee zorg je voor een veilige internetverbinding en dat verkleint de kans op phishing.
4. Stel tweefactorauthenticatie (2FA) in
Steeds meer tools maken gebruik van tweefactorauthenticatie, ook wel 2FA genoemd. Dit betekent in feite niets meer dan dat je niet meer voldoende hebt aan een inlognaam en wachtwoord om in te loggen. Wordt een werknemer de dupe van phishing en achterhaalt een crimineel hiermee zijn inloggegevens? Dan kan hij hier niets meer beginnen als je 2FA hebt ingesteld. Er moet dan immers nog een tweede handeling verricht worden om in te loggen. Hier is vaak een verbonden apparaat voor nodig, waardoor een crimineel niets met de inloggegevens kan beginnen.
5. Beveilig de hele keten
Wil je phishing via een bedrijfstelefoon voorkomen? Dan is internet beveiligen het overwegen waard. Op deze manier zorg je ervoor dat online verbindingen op een veilige manier gebruikt worden door mensen, apparaten en locaties te beveiligen. De beveiliging richt zich niet tot enkel smartphones, laptops of computers, maar tot de hele keten. Hierdoor wordt je bedrijf beschermd tegen phishing en andere cyberrisico’s. Bij bedrijven die cybersecurity aanbieden, kun je vaak uit verschillende pakketten kiezen. Hierdoor is altijd een pakket op maat te vinden.