5 tips voor 'celebrity branding'

5 tips voor 'celebrity branding'

Redactie Baaz

Het gebruiken van een beroemdheid om je product te verkopen is vaak een uiterst succesvolle strategie. Denk aan George Clooney en Nespresso, Tiger Woods en Nike en Jan Smit en Pearl. Maar je kan niet zomaar elke beroemdheid aan je merk koppelen. Hier zijn vijf tips over waar je aan moet letten.

Wees 'open-minded'

Het is erg makkelijk om direct jouw favoriete beroemdheid te benaderen om jouw product te promoten, maar dit is niet altijd de juiste. Denk goed na wat je doelgroep is en wat hun aanspreekt. Ga bij jezelf na wat je met je product wil uitdragen en kies daar de juiste beroemdheid bij.

Oprechtheid

Zoek iemand die al enige affiniteit heeft met je merk. Zit je bijvoorbeeld in de auto-industrie, zoek dan iemand die bekend staat om zijn liefde voor autorijden en daar zelf  regelmatig iets over zegt. Zo komt de beroemdheid oprecht over als hij over jouw product praat.

Kijk verder dan een leuk koppie

Kies voor een artiest om jouw product te promoten. Als je alleen een mooi koppie kiest, kan je niet veel meer dan die beroemdheid regelmatig laten zien. Dit werkt natuurlijk, maar tot zekere hoogte. Als je een artiest aan je merk koppelt, kan je een platform bieden waar deze zijn werk kan tonen en zo jouw merk onder de aandacht brengt.Lees ook: De beroemdheid als ambassadeur

Laat je celebrity meedenken in het marketingprocess

Als je de celebrity laat meedenken over het marketingprocess krijgt hij het gevoel dat hij echt meedoet en krijgt hij een gevoel van betrokkenheid. Hierdoor komt 'jouw' celebrity een stuk oprechter over en weet hij beter waar hij het over heeft. En misschien komt hij nog wel met een briljant idee.

Stel vragen

Als je denkt een beroemdheid te hebben gevonden, stel dan niet direct een contract op. Neem eerst contact op met de agent van deze beroemdheid en stel vragen. Probeer er zo achter te komen of deze beroemdheid wel écht zo goed bij jouw merk past als jij denkt. En als dat niet zo blijkt te zijn, wees dan niet bang om toch voor iemand anders te gaan.

Dit artikel verscheen eerder op deze website.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie