60 jaar geleden een sensatie: Opel introduceert Rekord A
Historie herhaalt zich met komst van veelzijdige, functionele en vooruitstrevende Astra.
- Rekord A volgde in 1963 Rekord P2 op en was moderner, groter en stijlvoller
- Strak en helder design met optimaal gebruik van royale interieurruimte
- Nieuwe Astra 60 jaar later even sensationeel door mix van gedurfd design, functionaliteit en vooruitstrevende technologie
Met zijn heldere lijnen en optimale gebruik van de beschikbare interieurruimte sprak de Rekord een groot publiek aan – net zoals de nieuwste generatie van de Astra dat nu – zes decennia later – ook doet. Het design van de nieuwe Opel Astra is strakker, gedurfder en functioneler dan ooit, én hij is voor het eerst voorzien van een geëlektrificeerde aandrijflijn. De Astra illustreert de benadering van de toekomst die Opel heeft gekozen: lokaal emissievrij en met innovatieve technologie.
1963 was een gedenkwaardig jaar. De Amerikaanse president John F. Kennedy bezocht West-Berlijn en sprak de legendarische woorden “Ich bin ein Berliner”. De Duitse kanselier Adenauer trad op 87-jarige leeftijd af en The Beatles braken internationaal door en bestormden de hitlijsten. Maar vooral: Opel presenteerde in de lente van 1963 de nieuwe Rekord. “Een auto van compromisloze vooruitgang”, stond te lezen in de Duitse folder.
1953: debuut van de Opel (Olympia) Rekord
In 1963 presenteerde Opel het eerste model met de typenaam Rekord. De geschiedenis van die naam gaat echter verder terug. Want al in 1953 introduceerde Opel de Olympia Rekord – het eerste volledig nieuwe model van Opel sinds het de productie in 1946 had hervat. Vanaf modeljaar 1957 noemde Opel dat model de Olympia Rekord P1, als verwijzing naar de panoramische voorruit. In 1960 liet Opel de naam Olympia vervallen. Het nieuwe model dat Opel toen introduceerde, werd de Rekord P2 – als opvolger van de P1 maar zónder panoramische voorruit. In de lente van 1963 presenteerde Opel zijn nieuwe middenklasser, de Rekord A.
Helder design, optimale interieurruimte: Rekord A scoort met stijl en functionaliteit
De nieuwe Opel Rekord A trok destijds direct de aandacht met zijn heldere, vloeiende design. De reclames meldden destijds: “Vloeiende, strakke carrosserie, royale binnenruimte. Met zijn comfort en weggedrag betreedt de Opel Rekord A de klasse die tien jaar geleden het domein was van de grote Kapitän. De Rekord A overtreft dat model met zijn interieurruimte en verbruikt bovendien 20 procent minder brandstof.”
De vloeiende vormgeving van de Rekord A kenmerkt zich door de koplampen die niet meer boven, maar naast de grille zijn geplaatst. Ze vormen optisch een fraai geheel – bijna een inspiratiebron voor Opels huidige familiegezicht, de Opel Vizor, die echter vooral op de Opel Manta is geïnspireerd. Ook de strakke flanken en de achterkant van de Rekord A maken indruk. Overbodige toevoegingen als chroomlijsten en versieringen waren destijds niet meer populair en Opel hield het met de Rekord A bij de essentie.
En die essentie is zo veel mogelijk ruimte voor de inzittenden. Met zijn 4.512 mm lengte, 1.696 mm breedte en 1.465 mm hoogte wijkt de Rekord A qua buitenmaten nauwelijks af van zijn voorgangers. Desondanks biedt hij beduidend meer interieurruimte, wat een positief effect had op het comfort en het gebruiksgemak van de Rekord A. Dankzij de lange wielbasis – 2.639 mm – hebben de achterpassagiers veel beenruimte. Daarbij geven de vlak geplaatste voor- en achterruit de Rekord A een lange, elegante uitstraling. De eveneens 4.512 mm lange stationwagonvariant – die Opel ‘Caravan’ noemde – biedt maximaal meer dan 2.000 liter bagageruimte.
In het ontwikkelingsproces kregen ook veiligheid en weggedrag veel aandacht. De stijfheid van de carrosserie van de Rekord A was 30 procent hoger dan die van zijn voorganger. Verder was een tweespaaks veiligheidsstuurwiel standaard en kon de klant de Rekord A ook met schijfremmen vóór en een dubbel uitgevoerd remsysteem bestellen. Ook het nieuw ontwikkelde verwarmings- en ventilatiesysteem verhoogde het comfort en de veiligheid, mede doordat het het beslaan van de ruiten hielp voorkomen.
Keuzevrijheid door talrijke carrosserievarianten van de Opel Rekord A
Opel bood de Rekord A aan in talrijke varianten om te voldoen aan allerlei behoeften. De auto was er als twee- en vierdeurs sedan, als coupé en als praktische Rekord Caravan. Ook was er een driedeurs bestelvariant. Kopers hadden keuze uit 28 kleuren – dertien enkele en vijftien combinaties. De standaarduitrusting omvatte uiteraard het genoemde verwarmings- en ventilatiesysteem, centrale portiervergrendeling (destijds iets bijzonders), imitatielederen bekleding en in de Caravan-variant een hoes voor het reservewiel.
De 1,5- en 1,7-liter viercilindermotoren met vermogens van 40 en 44 kW (55 en 60 pk) waren zeer betrouwbaar. Wie meer vermogen wenste, kon vanaf 1964 kiezen voor de Rekord 6. Met zijn 2,6-liter zescilinder lijnmotor en 74 kW (100 pk) vermogen bereikte die een topsnelheid van ruim 170 km/u. Deze versie was eigenlijk de voorloper van de Opel Commodore. De laatste Rekord A rolde in de herfst van 1965 van de lijn.
Geschiedenis herhaalt zich: de nieuwste generatie, geëlektrificeerde Opel Astra
Opel heeft voor de nieuwe generatie van de Astra de sterke merkhistorie op een innovatieve en inspirerende manier opnieuw geïnterpreteerd. Met heldere, opwindende lijnen zonder overbodige elementen, maar met het kenmerkende Opel Vizor-familiegezicht dat is geïnspireerd op het front van de Manta A. De Astra is natuurlijk ook bijzonder praktisch in het gebruik. De sportieve, elegante Astra Sports Tourer biedt een bagageruimte van ruim 1.634 liter; zelfs de plug-in hybride versie heeft 1.553 liter bagageruimte, ondanks het accupakket in de bodem van de auto.
Prestaties en emotioneel design – dat is waar de nieuwste generatie van de Opel Astra voor staat. De bestseller is bovendien voor het eerst leverbaar met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Hij is er als 5-deurs en als de stationwagonvariant, de Astra Sports Tourer. De Astra en de Astra Sports Tourer komen met hun lengte van resp. 4,37 en 4,64 meter in de buurt van de afmetingen van de middenklasse van destijds, de Rekord A. Als plug-in hybride biedt de Astra, winnaar van de onderscheiding ‘Het Gouden Stuurwiel-2022’1 lokaal emissievrij en verantwoord rijplezier. De recentste varianten, de dynamische GSe-versie van Opels sublabel GSe (‘Grand Sport electric’) bewijst dat nog eens. Met een systeemvermogen van 165 kW (225 pk) en koppel van 360 Nm is de Astra GSe de maatstaf in zijn klasse (brandstofverbruik (WLTP, gecombineerd): 1,1–1,2 l/100 km, CO2-emissie 25-26 g/km2). En dankzij de 12,4 kWh lithium-ion-batterij is de lokaal emissievrije actieradius 64 kilometer (gecombineerd; 69-73 km in de stad, WLTP3).
Ook de veiligheid en het comfort staan op een hoog niveau. De Astra is voorzien van talrijke state-of-the-art technologieën – van de adaptieve, niet-verblindende Intelli-Lux LED Matrix-verlichting met in totaal 168 LED-elementen, via het Intelli-Drive 1.0-systeem dat een groot aantal rijassistentiesystemen combineert, tot aan de intuïtief te bedienen Pure Panel Cockpit. In lijn met het motto van het merk gaat Opel door met het voor iedereen beschikbaar en betaalbaar maken van technologieën uit hogere segmenten.