99-jarige Brabantse schoenfabrikant overleeft Corona door ‘Online transformatie’
Sinds de opkomst van internet wordt het steeds moeilijker om als traditionele retailer overeind te blijven. Corona heeft de traditionele schoenenbranche hard getroffen. Was er ‘pre-Corona’ al sprake van een forse jaarlijkse afname van de zelfstandige detailhandel, sinds de lockdowns is dit proces verder versneld. Waar JJ Footwear al 7 jaar geleden de online-markt als belangrijkste toekomstige markt had gebombardeerd, heeft het in 2020 belangrijke stappen gezet om in Europa en wereldwijd een sterke positie in het marktsegment van Lange Laarzen op te bouwen. Dit dient te gebeuren door het introduceren van een nieuw wijdteconcept in de UK met een nieuw merk (Custom Made Boots & Shoes ®) en met de overname van de oudste Lange Laarzen webshop uit Amerika (www.WideWidths.com). Hiermee staat JJ Footwear aan de vooravond om wereldwijd een leidende rol te gaan spelen in dit segment.
Concurrentie
Carl van der Putten (CEO, 55) aan het woord: "De schoenenmarkt is al sinds de komst van Internet behoorlijk aan het verschuiven. Het middensegment wordt al gedomineerd door de grote wereldmerken (Ecco, Gabor, Skechers, Clarks etc), de grote retailers (Deichmann / van Haren etc), de grote internetbedrijven (Zalando, Omoda) en de grote marktplaatsen (Amazon, Bol.com, Otto etc). Als zelfstandig merk hebben we daar weinig meer te zoeken.
Onze focus en onze kansen liggen in de niches die daar buiten liggen en waar we met een onderscheidend concept succesvol kunnen zijn. En daarmee zijn we ook weer interessant voor de “grote partijen” van dit moment, maar dan als ‘drop-shippers’. Met onze aandeelhouders hebben we direct eind Maart een strategische sessie belegd, waaruit naar voren kwam dat we onze online plannen wilden versnellen. We hebben besloten de showroom, die met name gericht is op de traditionele detailhandel, in Nieuwegein na 35 jaar te sluiten.
We gaan onze klanten voortaan online op de hoogte houden met een virtuele showroom. Daarnaast hebben we het Open Source ERP systeem Oodo aangeschaft, waarin we samen met implementatiepartner Onestein uit Breda, direct zelf webshops kunnen ontwikkelen. We zijn daarmee superflexibel en supersnel geworden in het ontwikkelen van multiple webshops, tegen minimale kosten en maximale mogelijkheden.
Overname
Als tweede actiepunt hebben we de laarzenwebshop Widewidths.com in Amerika in mei 2020 definitief overgenomen. Het is de oudste webshop van Amerika, gespecialiseerd in brede kuitlaarzen. Voor 2021 zal ook deze webshop worden toegevoegd aan ons Oodo webshop platform en zal er flink in worden geïnvesteerd om een vastere voet op de US markt te krijgen.
En als laatste actiepunt hebben we een nieuw kuitwijdteconcept ontwikkeld, wat meer gericht is op online verkoop, dan welk ander bestaand kuitwijdteconcept dan ook in de wereld. Onder de naam “Custom Made Boots & Shoes” ®, is er een kuitwijdteconcept voor lange laarzen met 13 kuitwijdtes ontwikkeld, met een kuitomvang van 30 cm tot en met 60 cm. We hebben daarmee voor elke kuit een passende laars, en spelen daarmee in op de trend van “made to measure”. Gekozen is om deze webshop in de UK als eerste land van Europa uit te rollen. Dat is deze week gebeurd. De andere landen volgen op korte termijn.
Toekomst
Overigens zie je ook een tegenbeweging. Een hele groep consumenten wil ook laarzen fysiek passen en advies krijgen. Advies geven we tegenwoordig ook heel veel online. In het orderproces komen we vaak in contact met de consument en kunnen ze dan nog beter adviseren in hun aankoop. En daarnaast hebben we een “fitting room” in Waalwijk, waar we kunnen meten en passen. Er komen hier klanten die soms wel 3 uur rijden en dan met 5 paar laarzen de deur uitgaan. We hebben inmiddels een deel van ons kantoor verbouwd naar een winkel-omgeving, onze klanten zijn wild enthousiast. We hebben ook een detailhandelsvergunning aangevraagd bij de Gemeente Waalwijk.
Uiteraard heeft Corona ook zijn weerslag gehad op de omzetontwikkeling in 2020, maar mede door de steunpaketten van de overheid en het versneld verleggen van de focus, is de uitgangspositie voor 2021 weer prima en heeft de online verkoop in 2020 toch weer een duidelijke impuls gekregen. We zijn dan wel 99 jaar oud, maar nog steeds ‘alive & kicking’, en we gaan corona gewoon overleven”.
Van der Putten vervolgd: “Het is wel grappig om te constateren, dat we na bijna 100 jaar zullen terugkomen op het punt waar mijn Opa op 15 October 1921 mee begonnen is, namelijk het maken van “op maat gemaakte schoenen”. We keren met de introductie van “Custom Made Boots & Shoes” helemaal terug naar “onze roots”, alleen in een heel ander technologisch jasje”.