Airbnb boert beter dan hotelbranche

Airbnb boert beter dan hotelbranche

Redactie Baaz
Nathan Blecharczyk werd voor gek verklaard toen hij acht jaar geleden begon met een platform om eigen beschikbare ruimte te verhuren aan vreemden, van over de hele wereld. Het platform, Airbnb, wordt inmiddels gebruikt door zestig miljoen klanten in ruim 190 landen wereldwijd, met een waarde van 23,4 miljard euro.

Airbnb doet hotelbranche schudden

De waarde van 23,4 miljard euro is nog meer dan gevestigde namen in de hotelbranche. In de begindagen was dat wel anders, Blecharczyk werd door beleggers en vrienden voor gek verklaard. Blecharczyk: 'Veel mensen vonden het een belachelijk idee, immers, niemand gaat vreemdelingen toelaten in zijn huis, dus het idee werd al snel van de hand gedaan. Dit soort ontwrichtende ideeën worden op het eerste gezicht snel weggewuifd, omdat ze zo ongebruikelijk zijn dat ze onmogelijk worden geacht'. Het sprookje begon in 2007 toen medeoprichters Brian Chesky en Joe Gebbia hun huur niet konden betalen in San Francisco. De stad, vooral San Francisco Bay Area, is nu onbetaalbaar geworden door de vele IT-ers die er naartoe trekken. Er was een design conferentie in de stad en alle hotels zaten vol, Chesky en Gebbia besloten om luchtmatrassen in de loft neer te leggen en via een simpele website woonruimte te verhuren. In plaats van een bed and breakfast noemde ze het airbed and breakfast, zo was het idee geboren.

Geek in de boardroom

Taxiservice Uber, muziek streamdienst Spotify en zo ook de accomodatiedienst Airbnb doen het beter dan (en richten veel schade aan bij) de gangbare gevestigde namen. De leden van de board moeten serieus hun strategie aanpassen om nog te overleven. Traditioneel was de weg naar boven in een bedrijf weggelegd voor mensen met een management- of financiële achtergrond, nu komt er meer tech know-how bij kijken. 'Al deze technologie die je gebruikt op je computer wordt zo ingebed in elke aspect van je leven, en zal de offline wereld aansturen', zo meldt Blecharczyk.

Het is een verschuiving die in de hele wereld waarneembaar is, zo ziet ook ceo-coach Tappin die ceo's bijstaat. 'In het verleden was een geek in de boardroom ondenkbaar, maar technologie heeft niet alleen een impact op producten, maar ook hoe business in het algemeen wordt gedaan.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie