Algoritmeherziening van Google overleven: Het unieke voordeel van anti-repress strategieën
De algoritmeherziening van Google overleven: Het unieke voordeel van anti-repress strategieën

Algoritmeherziening van Google overleven: Het unieke voordeel van anti-repress strategieën

Redactie Baaz

Bedrijven hebben het moeilijk door de recente algoritme-updates van Google, met aanzienlijke dalingen in zoekmachineverkeer. Veel bedrijven, vooral bedrijven die afhankelijk zijn van SEO, worden geconfronteerd met existentiële bedreigingen nu hun zichtbaarheid keldert. Anti-PR komt naar voren als de ontwrichtende oplossing om deze uitdagingen aan te gaan en biedt een manier om terug te vechten tegen het verschuivende digitale landschap. Karla Jo Helms, CEO en oprichter van JOTO PR Disruptors™ benadrukt de noodzaak van het beheersen van de publieke opinie en het inzetten van authentieke, disruptieve verhalen om te navigeren en te gedijen te midden van deze veranderingen.

 

De daling van het verkeer die duizenden bedrijven en webuitgevers de afgelopen maanden hebben ervaren, zou wel eens het topje van de ijsberg kunnen zijn: Gartner (1) voorspelt dat tegen 2026 het volume van uitgevers in zoekmachines met 25% zal dalen. Deze verschuiving heeft bedrijven hard getroffen, vooral die bedrijven die voor het genereren van leads sterk afhankelijk zijn van SEO-technieken. "Dit is niet de eerste keer dat Google's algoritme online marketeers verrast, en het zal zeker niet de laatste keer zijn," zegt Karla Jo Helms, Chief Evangelist en Anti-PR® Strateeg voor JOTO PR Disruptors™. "Media ondergaat een nieuwe revolutie die wordt aangedreven door de generatieve AI-hausse, en de updates van Google zijn erop gericht om prioriteit te geven aan zijn bedrijfsmodel: kwalitatieve content. In dit veranderende landschap zijn veerkrachtige strategieën zoals Anti-PR crucialer dan ooit," benadrukt ze.

Bedrijven hebben hun bezorgdheid geuit over de vermeende ongelijke behandeling na de wijzigingen van Google. Velen beweren dat de zoekmachine meer inhoud heeft doorgestuurd naar Reddit, dat in februari (2) een partnerschap van 60 miljoen dollar sloot met Google en volgens Semrush een groei van 126% zag in het verkeer van Google Search. (3) Daarnaast toont Google's Search Engine Generator (SGE) artikelgrote inhoud direct in de zoekresultaten, waardoor het verkeer naar uitgevers- en bedrijfsdomeinen verder afneemt.

Helms erkent deze uitdagingen, maar benadrukt: "Zeuren lost ze niet op. Als bedrijven succesvol door deze storm willen navigeren, moeten ze de publieke opinie beheersen." Ze wijst erop dat dit een unieke kans biedt voor echt ontwrichtende bedrijven, vooral die met innovatieve ideeën. "Zij bezitten waar Google, de media en het publiek in deze tijd naar hunkeren: authentieke en ontwrichtende verhalen. Ze hebben alleen de juiste bondgenoot nodig om ze naar buiten te brengen."

Zoekmachinesucces verbeteren met Anti-PR

Anti-PR is een strategische aanpak die verder gaat dan traditionele public relations door gebruik te maken van crisismanagementtechnieken en media-algoritmen om veerkrachtige, authentieke en consistente publiciteit voor bedrijven te creëren. In tegenstelling tot conventionele PR, die zich vaak richt op het handhaven van een positief imago door middel van gecontroleerde berichtgeving, benadrukt Anti-PR de kracht van verstoring. Het doel is om de publieke opinie te vormen door meeslepende verhalen te creëren die diep resoneren bij het publiek, vooral in tijden van media-onrust.

Helms, oprichter en CEO van JOTO PR, zegt: "We gebruiken Anti-PR al meer dan tien jaar om verhalen te ontregelen." Ze legt uit dat haar bureau met succes meerdere economische crises heeft doorstaan, door consequent Anti-PR principes toe te passen om ervoor te zorgen dat hun klanten niet alleen overleven, maar ook gedijen. Tijdens de financiële crisis van 2009, de politieke ontwrichting van 2016, de pandemie van 2020 en de huidige generatieve AI-gedreven omwenteling, heeft JOTO PR haar effectiviteit weten te behouden, wat de robuustheid van de Anti-PR aanpak bewijst.

Terwijl traditionele PR-strategieën vaak bezwijken onder de druk van snel veranderende medialandschappen, stelt Anti-PR bedrijven in staat om te navigeren door de uitdagingen van Google's nieuwe algoritme. Deze vooruitstrevende strategie gedijt door veranderingen te omarmen en in haar voordeel te gebruiken. Door echte, boeiende verhalen te stimuleren die de interesse van het publiek wekken, zorgt Anti-PR ervoor dat bedrijven relevant en zichtbaar blijven.

Praktijkvoorbeeld: Anti-PR's invloed op marktleiders

"Er is geen ruimte meer voor rook en spiegels in PR. Google straft marketeers die aandringen op het pushen van 'BS' first party aankondigingen", benadrukt Helms.

InfoBionic is een voorbeeld van wat er bereikt kan worden met anti-pr-strategieën. Door gerichte mediacampagnes heeft dit bedrijf zijn positie in de sector voor hartbewaking op afstand verstevigd. "Onze invloed is nu voelbaar", aldus Stuart Long, CEO. JOTO PR heeft dit bedrijf geholpen tijdens de overgang van een focus op uitsluitend hartbewaking op afstand naar een breder platform dat ook andere apparaten omvat, zodat het verhaal consistent bleef.

Technologent, een leverancier van IT-oplossingen die gespecialiseerd is in enterprise-class infrastructuur en datacenteroplossingen, maakte gebruik van JOTO PR's Anti-PR-strategie om een aanzienlijke en meetbare toename in websiteverkeer te realiseren, waarmee de effectiviteit van goed ontworpen PR in het stimuleren van digitale betrokkenheid werd aangetoond. "Met de Anti-PR-strategie van JOTO PR hebben we media-aandacht gekregen waardoor ons websiteverkeer in 8 maanden met 266% is toegenomen", aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Het belangrijkste voordeel in een algoritmegestuurde wereld

Anti-PR strategieën kunnen strategisch worden ingezet om SEO marketeers te helpen waardevolle exposure te krijgen terwijl ze hun eigen aanpassingen aan Google's veranderingen plannen en uitvoeren. Vanuit een breder perspectief wijst Helms op het volgende: "Technologieontwikkeling was vroeger het punt van verschillen, maar in deze snel veranderende omgeving, waar technologie zo snel verbetert, geeft het bedrijven niet noodzakelijkerwijs meer een voorsprong. Daarom is de publieke opinie een grotere differentiator dan ooit geworden."

Over JOTO PR Disruptors™ 

JOTO PR Disruptors™ is opgericht door PR-veteraan Karla Jo Helms en is ontstaan uit uitgebreid marktonderzoek met CEO's van snelgroeiende bedrijven. Het bureau combineert vaardigheden op het gebied van crisismanagement met geavanceerde media-algoritmen om Anti-PR®-campagnes te ontwikkelen. JOTO PR, gevestigd in Tampa Bay, Florida, wordt wereldwijd erkend voor haar innovatieve Anti-PR diensten. Meer informatie is beschikbaar op http://www.jotopr.com.  

Over Karla Jo Helms  

Karla Jo Helms is de Chief Evangelist en Anti-PR Strateeg voor JOTO PR Disruptors™.   

Ze heeft uit de eerste hand geleerd hoe meedogenloos het bedrijfsleven kan zijn als er miljoenen dollars op het spel staan en hoe de controle van de publieke opinie vaak bepaalt of een bedrijf gelukkig wordt gekozen of dat een ander brutaal wordt afgewezen. Als oud-leerling van crisismanagement heeft Karla Jo samengewerkt met procesadvocaten, privédetectives en de media om bedrijven van goede wil weer in de gunst van de publieke opinie te krijgen. Helms spreekt wereldwijd over public relations, hoe de PR-industrie zelf de weg kwijt is geraakt en hoe bedrijven in de juiste handen de kracht van Anti-PR kunnen aanwenden om markten aan te jagen en de marktperceptie te beïnvloeden.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie