Als reclame al moet, dan per e-mail
Veel mensen vinden nieuwsbrieven niet vervelend, maar zijn er juist blij mee: 80 procent van de Nederlanders met een eigen e-mailadres wil via mail gepersonaliseerde reclame ontvangen. Dat blijkt uit een representatief STRATO onderzoek naar het belang van e-mail in Nederland.
Hoewel nieuwsbrieven ook onder de jongere generatie het meest worden geaccepteerd (63 procent), zit reclame via social media in de lift. Meer dan een derde van de 16- tot 24-jarigen (37 procent) wil namelijk advertenties op platforms als Facebook, Instagram en TikTok zien. Bij de totale bevolking is dit slechts 17 procent.
“Hoe wil je gepersonaliseerde reclame ontvangen van bedrijven waaraan je toestemming hebt gegeven om commerciële inhoud aan jou te versturen?” Deze en andere vragen stelde STRATO in samenwerking met YouGov aan meer dan 1.000 mensen tussen 18 en 55 jaar met een eigen e-mailadres. Daarnaast werden ongeveer 200 personen tussen de 16 en 24 jaar (hier "Gen Z" genoemd) ondervraagd.
Reclamefolders vs. advertenties op social media
Het resultaat: gepersonaliseerde reclame blijkt een welkome aansporing om een aankoop te doen. Hoewel e-mail in alle leeftijdsgroepen het populairste kanaal voor reclame is, zijn er ook verschillen: van de ondervraagden van 18 jaar en ouder zou één op de zeven (15 procent) de reclame per post willen ontvangen. Reclamefolders liggen daarmee op eenzelfde niveau als advertenties op social media (17 procent). Bij Gen Z geeft daarentegen 37 procent de voorkeur aan social media, slechts 8 procent prefereert reclame per post.
Nederlanders zijn vooral sceptisch over reclame per Facebook Messenger of WhatsApp: slechts 5 procent van de ondervraagden van 18 jaar en ouder en 6 procent van Gen Z wil reclame ontvangen via chat.
Instagram als verkoopkanaal: één op drie 16- tot 24-jarigen heeft al iets gekocht naar aanleiding van advertenties op social media
Hebben de respondenten ooit een aankoop gedaan op basis van een nieuwsbrief in de mail? Dat geldt voor maar liefst 38 procent van de ondervraagden. Generatie Z maakt met 28 procent minder gebruik van deze optie. Uit het onderzoek blijkt ook social media een steeds meer ingeburgerd reclamekanaal te worden: van Gen Z heeft al 37 procent een aankoop gedaan naar aanleiding van een campagne op social media. Bij de ondervraagden tussen de 18 en 55 jaar valt dat aantal met 26 procent duidelijk kleiner uit.
Reclamefolders en brochures zijn echter niet volledig uitgestorven: 10 procent van de ondervraagden van 18 jaar en ouder heeft al eens iets gekocht als gevolg van promotiemateriaal per post, en 8 procent in Gen Z.
“Meer dan de helft van de Nederlanders leest mails voor het ontbijt. Daarom blijven nieuwsbrieven een aantrekkelijk middel voor reclame op maat", zegt Claudia Frese, CEO van STRATO. Ze voegt eraan toe: "Veel jongeren onder de 30 jaar besteden het grootste deel van hun tijd op internet aan social media. Deze generatie verwacht daar zelfs gepersonaliseerde en exclusieve aanbiedingen.”
De resultaten zijn onderdeel van een representatief STRATO onderzoek naar het gebruik van e-mail in Nederland. Andere onderwerpen van het onderzoek zijn bijvoorbeeld het online leesgedrag van Nederlanders, hun bereidheid te betalen voor een eigen mailadres en de populariteit van verschillende domeinextensies.
Meer informatie is te vinden op de themapagina van het onderzoek: www.strato.nl/mail/onderzoek.