Amazon doet PowerPoints tijdens vergaderingen in de ban
Bezos is namelijk heilig overtuigd van storytelling in de interne communicatie. In plaats van het bestuur een PowerPoint met bulletpoints voor te schotelen, begint elke vergadering met een memo van zes kantjes. Deze memo bestaat niet uit lijstjes of actiepunten, maar uit een lopend verhaal met volzinnen.
Voordelen van storytelling
Storytelling is enorm populair onder de grote bedrijven en sijpelt langzaam maar zeker ook door naar de MKB- en ZZP-sector. Google, Facebook, SpaceX, en dus ook Amazon; allemaal maken ze gebruik van storytelling, en niet van bulletpoints. Maar waarom? Welke voordelen brengt storytelling met zich mee?
Volgens Carmine Gallo, die zich al 20 jaar verdiept in storytelling in het bedrijfsleven, kent deze manier van communiceren vele voordelen. Zo is ons brein bijvoorbeeld geprogrameerd voor verhalen, en niet voor actiepunten. Ga zelf maar na: een verhaal wat je in een drukke kroeg hoort, herriner je je waarschijnlijk beter dan de kwartaalcijfers die in een PowerPoint gepresenteerd worden.
We zijn al ons hele leven gewend om verhalen te horen met (hoofd)personages, uitdagingen, tegenslagen, oplossingen, inleidingen, en conclusies. Als je mensen wilt overtuigen, of jouw idee wilt overbrengen, kun je dit dus het beste doen door middel van een verhaal. Bij Amazon doen ze dat dan ook. Nadat alle aanwezigen een half uur de tijd hebben gekregen om het verhaal door te nemen, gaan ze erover in discussie.
De nieuwe soort PowerPoint
Betekent dit dat je PowerPoint maar van jouw computer moet verwijderen? Nee. Hoewel bulletpoints volgens neurowetenschappers een van de minst effectieve manier is om een verhaal te vertellen, is beeld des te effectiever. Vervang jouw droge bulletpoints dus met pakkend beeld. Een duidelijke grafiek, een krachtige foto, of een indrukwekkende video zijn stukken inspirerender dan een traditionele presentatie.
Jeff Bezos is al langer overtuigd van deze nieuwe manier van vergaderen en ideeën delen. Zal deze manier van ideeën delen, net als storytelling, zijn weg vinden naar het MKB?