B-corp voor bedrijven: dit moet je weten

B-corp voor bedrijven: dit moet je weten

Redactie Baaz
Steeds meer bedrijven krijgen een B Corp-certificering.

Dat houdt in dat deze bedrijven voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van sociale en ecologische impact. Dat is een mooi visitekaartje voor je bedrijf. Is het ook iets voor jou? En wat houdt B Corp zijn precies in?

Wat is B Corp?

Wanneer je beschikt over een B Corp-certificering, kun je aantonen dat je bedrijf voldoet aan de hoogste standaarden op het gebied van sociale en ecologische impact. Oftewel: je besteedt veel aandacht aan een positieve impact op mens en milieu. Om zo’n certificering te krijgen, moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Er zijn inmiddels zo’n 4.000 bedrijven met een dergelijke certificering. Denk aan grote namen als Tony's Chocolonely, Auping, Dopper en Seepje. Je hoeft geen multinational te zijn om mee te kunnen doen. Ook kleinere bedrijven kunnen zich aanmelden voor het certificaat. Een voorbeeld van een kleiner bedrijf met B Corp-certificaat is Vertaalbureau Perfect. Het vertaalbureau wil meewerken aan een meer inclusieve, duurzame economie.

B-Corp is een holistische certificering

Waar andere keurmerken vooral kijken naar een bepaald aspect van je bedrijf, kijkt B Corp naar je bedrijf als geheel. Ben je in alle processen milieubewust bezig? Staat iedere keer de impact op de mens voorop? Alles wordt onder de loep genomen: van je productieketen tot de voordelen voor je medewerkers. Een B Corp-status laat dan ook zien dat je op verschillende vlakken goed bezig bent. Dat biedt geloofwaardigheid en credibiliteit naar je klanten en leveranciers. Zo kun je ook het duurzame karakter van je bedrijf op een betrouwbare manier promoten.

Waar moet je aan voldoen?

De belangrijkste speerpunten van de certificering zijn Performance, Accountability en Transparency. Dat houdt in dat je uitzonderlijke sociale en ecologische prestaties levert. Je streeft steeds naar waarde voor mens en milieu. Je legt je duurzame missie dan ook vast in je statuten. Gecertificeerde B Corps delen hun Impact Report (een samenvatting van hun impact en score) op de website van B Lab. Zo is voor iedereen inzichtelijk welke stappen je zet en wat je precies doet.

Je doet mee via een assessment

Om je aan te melden voor de status van B Corp, moet je een assessment opzetten. Dit kun je heel simpel online doen. Je kunt dan je huidige impact in kaart brengen. Dat gebeurt aan de hand van vijf thema’s. Kijk realistisch en eerlijk naar je bedrijfsvoering en betrek je team bij de vragen. Wie minder dan 80 punten behaalt, moet aan de slag met het verbeteren van het beleid.

Zie het als een proces

Om de status van B Corp te verkrijgen, is het belangrijk dat je je ervan bewust bent dat dit een proces van weken en maanden is. Je kijkt steeds naar wat er beter kan, en bepaalt hoe je dat gaat doen. Dan ga je samen met je team aan de slag om nieuwe maatregelen te implementeren en je impact te verbeteren. Een aanvraag indienen is mogelijk als je je plan tot uitvoering hebt gebracht, meer dan 90 procent van de vragen hebt beantwoord en meer dan 80 punten hebt behaald. Dien de assessment bij zo’n 85 tot 90 punten in. Dan heb je wat speling tijdens de strenge verificatie.

B corp ben je niet zomaar

Eerlijk is eerlijk: je bent niet zomaar B Corp. B Lab, de onafhankelijke stichting achter de certificering, heeft heel wat eisen. Ook krijg je een interview en uitvoerige controles van je bewijsmateriaal. Dat wordt bekeken door een Standards Analyst. Wees geduldig en blijf je schouders eronder zetten. Een certificering is het zeker waard. Het kan zelfs zijn dat opdrachtgevers je meer opdrachten gunnen omdat je kunt aantonen dat je in al je processen bezig bent met mens en milieu. Heb je je certificering binnen? Dan krijg je uitleg van B Lab over het gebruik van het B Corp-logo. Dan kun je het goede nieuws met de hele wereld delen. Zo maak je het verschil voor planeet aarde.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie