Bedrijfsportemonnee belangrijker dan ethisch kompas voor 15% van de eindverantwoordelijken
Ruim één op de zeven (15%) eindbeslissers maakt het niet uit of een zakelijke relatie fraude pleegt of geld witwast, zolang deze maar aan zijn financiële verplichtingen naar de organisatie voldoet. Dat blijkt uit onderzoek van bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet, uitgevoerd onder 350 werkenden die eindbeslisser zijn binnen hun werkgebied. Opvallend is dat vrouwen zich veel vaker laten leiden door hun ethisch kompas. Van hen vindt slechts tien procent de bedrijfsportemonnee belangrijker dan het ethisch gedrag van hun zakelijke relatie, waar dit percentage bij mannen bijna twee keer zo hoog is (19%).
Onderbuikgevoel krijgt voorkeur boven cijfers
Bij het aangaan van een zakelijke relatie, is voor een kwart van de eindverantwoordelijken hun onderbuikgevoel het belangrijkst. Zij baseren hun keuze voor het wel of niet aangaan van de relatie liever op gevoel dan op feiten. Waar vrouwen vaker neer worden gezet als gevoelsmens dan mannen, is het in deze kwestie juist andersom. 31 procent van de mannen vindt de relatie belangrijker de feiten, waar dit van de vrouwen 20 procent is.
Achtergrondinformatie belangrijk
Tegelijkertijd hechten eindverantwoordelijken veel waarde aan achtergrondinformatie van een zakelijke relatie. Zo vindt driekwart (74%) het belangrijk om precies te weten welke personen en bedrijven er achter een (potentiële) zakelijke relatie zitten. Nog eens 77 procent vindt dat hun organisatie een risico-inschatting moet maken van een (potentiële) zakelijke relatie.
David Verheecke, Managing Director Benelux bij Altares Dun & Bradstreet: “We schrikken ervan dat zo’n groot deel van de eindbeslissers in de keuze voor een zakelijke relatie het ethische kompas niet laat meewegen of de keuze bepaalt op een onderbuikgevoel. Niemand kan in een glazenbol kijken, maar een goede indicatie van de financiële gezondheid en het ethisch handelen potentiële zakelijke relaties, geven een grotere zekerheid voor een goede toekomst. Niet alleen bij potentiële zakelijke relaties is het belangrijk hierop te focussen, ook bij bestaande relaties is het belangrijk via een monitoringstool te allen tijde vinger aan de pols te houden.”