Belangrijke aandachtspunten als je een eigen bedrijf begint
Ga je voor jezelf beginnen? Dan komt er behoorlijk veel op je af. Dit brengt zeker in het begins panning en onzekerheid met zich mee. Wij helpen je graag om goed van start te gaan. In dit artikel lichten we een paar belangrijke aandachtspunten uit van het opstellen van een ondernemingsplan tot het inzetten van lichtmastreclame.
Stel een ondernemingsplan op
Als je voor jezelf begint, is een ondernemingsplan onmisbaar. Zo’n plan biedt niet alleen houvast, maar kan ook een stok achter de deur zijn op momenten dat je vastloopt. Je gaat in op je doelen, maakt een financiële planning en stippelt een strategie uit om je bedrijf te laten groeien.
Regel een financiering
Voor jezelf beginnen kost geld. Als je niet instaat bent om alles zelf te financieren, moet je een financiering regelen. Voordat je dit doet, zoek je uit hoeveel geld je nodig hebt. Zodra je dit helder hebt, kijk je op welke manieren je het benodigde bedrag bij elkaar kunt krijgen.
Kies een rechtsvorm
Bij het inschrijven van je bedrijf in het handelsregister moet je een rechtsvorm kiezen. Je kunt voor een eenmanszaak kiezen, maar ook voor een vof, bv of nv. Verdiep je hier goed in, want iedere rechtsvorm heeft zo zijn voor- en nadelen.
Registreer je bij de KvK
Je mag jezelf pas ondernemer noemen als je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Je kunt online alvast je gegevens invullen, maar je moet altijd langskomen om je inschrijving definitief te maken. Je krijgt dan ook je btw-nummer. Dit is verplicht voor ondernemers.
Investeer in lokale zichtbaarheid
Klanten zijn onmisbaar als je ondernemer bent. Zorg er daarom voor dat mensen weten dat je voor jezelf begonnen bent. Dit kun je doen door te investeren in lokale zichtbaarheid. Maak een Google Mijn Bedrijf-profiel of sponsor lokale media of evenementen. Denk daarnaast eens aan buitenreclame, zoals aan lichtmastreclame of rotondereclame, aangeboden door NPB Media buitenreclame.
Kies je voor lichtmastreclame langs een drukke weg in de regio? Dan raken mensen vanzelf vertrouwd met je bedrijf, want ze komen er regelmatig langs. Op den duur gaan ze het logo van je bedrijf herkennen. De kans bestaat zelfs dat ze in de toekomst klant worden. In dat geval verdien je de investering in buitenreclame vaak weer terug.
Vergeet je online zichtbaarheid niet
Geef niet al je geld uit aan lichtmastreclame, want je moet je online zichtbaarheid niet vergeten. Zo kun je niet zonder website. Een website alleen is overigens niet voldoende, want deze moet ook goed vindbaar zijn. Mensen beginnen hun zoektocht tegenwoordig namelijk online. Als jouw website niet goed vindbaar is, is de kans klein dat ze bij jou uitkomen. Wij raden je bovendien aan om sociale media te gebruiken. Dit is niet alleen een goede manier om in contact te komen met je doelgroep, maar je vergroot bovendien je naamsbekendheid.
Sluit verzekeringen af
Als ondernemer is het belangrijk om je goed te verzekeren. Het hangt van je bedrijf en de aard van je werkzaamheden af welke verzekeringen je nodig hebt. Reden om je goed in verzekeringen te verdiepen. Zakelijke verzekeringen kosten geld, maar kunnen je ook een hoop geld besparen.
Controleer wetten en regels
Bedrijven moeten zich aan verschillende wetten en regels houden. Er kunnen wetten en regels gelden voor de branche waarin je actief bent, maar ook voor de locatie(s) waar je werkt. Verdiep je daarom goed in de regelgeving.
Onderzoek je doelgroep en de markt
Voordat je begint met ondernemen, is het verstandig om je doelgroep en de markt te onderzoeken. Je ontdekt zo wat hun behoeften zijn, van wie je concurrentie kan verwachten en waar kansen liggen voor jouw bedrijf.
Zet een administratie op
Ondernemers zijn volgens de Nederlandse wet verplicht om een administratie op te zetten. Zorg dat je dit op orde hebt als je begint. Gebruik hier een boekhoudprogramma voor of besteed de boekhouding van je bedrijf uit aan een accountant.