Bewustmakingscampagne wegwerpplastic
Nederland Schoon is onlangs gestart in opdracht van producenten en importeurs van verpakkingen de bewustmakingscampagne ‘Supporter van Schoon’. De campagne heeft als doel om (zwerf)afval te voorkomen en speelt in op de naderende wetgeving rondom plastic producten voor eenmalig gebruik. Zo moeten consumenten vanaf zaterdag 1 juli extra gaan betalen voor wegwerpbekers- en bakjes waar plastic in zit óf zelf een bakje en beker mee kunnen nemen óf gebruikmaken van het herbruikbare retoursysteem van de aanbieder. Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt daarom op woensdag 21 juni tussen 12.00 en 14.00 uur op de Lange Vijverberg in Den Haag een voorproefje gegeven van wat vanaf 1 juli de nieuwe norm wordt in Nederland. Iedereen die langskomt met een eigen herbruikbaar bakje of herbruikbare beker wordt getrakteerd op een gratis portie friet en/of koffie/thee. Staatssecretaris Vivianne Heijnen is aanwezig om de eerste portie friet in haar eigen herbruikbare bakje in ontvangst te nemen. Voor meer informatie zie: www.supportervanschoon.nl.
In iedereen zit een Supporter van Schoon
Nederland Schoon en producenten en importeurs van verpakkingen voor eenmalig gebruik hebben gezamenlijk een bewustmakingscampagne ontwikkeld. In de bewustmakingscampagne zijn verschillende ‘Supporters van Schoon’ te zien zoals de Duurzame Drinker met een herbruikbare beker. Door te drinken uit een herbruikbare beker, wordt het gebruik van een wegwerpbeker overbodig en wordt voorkomen dat ze in het milieu terechtkomen. De Enthousiaste Afhaler gaat met een eigen pan naar de snackbar, spaart daarmee het milieu en bespaart op de kosten van de toeslag die men moet betalen voor plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik. En iedereen kent wel een Trotse Tasdrager, die een eigen jute tas bij zich heeft. Alle Trotse Tasdragers samen zorgen voor 80% minder plastic tassen in het milieu.
Samenwerken om (zwerf)afval te voorkomen
“Het doel om Nederland (zwerf)afvalvrij te maken halen we alleen als we met elkaar samenwerken,” aldus Ingrid Goethart, directeur a.i. van Stichting Nederland Schoon “De nieuwe wetgeving rondom plastic producten voor eenmalig gebruik is een grote stap in de goede richting. Per dag worden er veel plastic bekers en voedselverpakkingen weggegooid en helaas belanden deze ook in het milieu. Dat moeten we zien terug te dringen. Met deze bewustmakingscampagne, welke we gezamenlijk hebben ontwikkeld met de producenten en importeurs van verpakkingen, willen we mensen en organisaties inspireren om na te denken over wat zij nog meer kunnen doen om (zwerf)afval te voorkomen. Ook willen we hergebruik stimuleren. Daarnaast blijft het natuurlijk belangrijk om afval op de juiste manier weg te gooien. Wij zijn ervan overtuigd dat er in iedereen een Supporter van Schoon zit!”
zie ook:
Tv-campagne pakt insectenbeten aan
4 manieren om je take-away restaurant duurzamer te maken
en op WINMAG Pro
Veel bedrijven slecht cyberweerbaar
Onderzoek Zscaler ThreatLabz: 50% toename in aantal phishing-aanvallen