Bijna 40 procent zakelijke dienstverleners experimenteert met abonnementsmodel
Bijna 40 procent zakelijke dienstverleners experimenteert met abonnementsmodel

Bijna 40 procent zakelijke dienstverleners experimenteert met abonnementsmodel

Redactie Baaz

Bijna 40 procent van de zakelijke dienstverleners overweegt het aanbieden van een abonnementsmodel, experimenteert hiermee of heeft dit al. Dat is een van de uitkomsten van de MKB Cloud Barometer 2015 van Exact en KPN.

Groei abonnementsmodel

Dit nieuwe product zorgt ervoor dat bedrijven zoals zakelijke of IT-dienstverleners, hun abonnementsmodel beter kunnen managen. Remco Kroes, Principal Product Marketing bij Exact: “We zien al langer dat onder zakelijke en IT-dienstverleners, plus software- en hosting-bedrijven de gedachte speelt om een abonnementsstructuur te bieden. Wij springen hierop in met een product dat het proces van periodiek factureren en abonnementenbeheer automatiseert. Bovendien worden de abonnementsopbrengsten gekoppeld aan de urenregistratie en inkoop. Deze combinatie zorgt voor een nieuw soort totaaloplossing; één die bedrijven echt helpt om een ander verdienmodel te realiseren. We verwachten dan ook met dit product in een groeiende behoefte te voorzien.”

Projectmanagement, boekhouding en CRM

Exact Online voor Project & Contractmanagement omvat projectmanagement, urenregistratie, abonnement- en contractbeheer, facturatie, boekhouding & CRM in één oplossing. Het product biedt naast de mogelijkheid klanten periodiek te factureren, een set van analyses. Deze analyses brengen helder in beeld wat abonnementen opleveren, hoeveel nieuwe abonnementen er zijn afgesloten en hoeveel er zijn opgezegd, maar ook wat een abonnement op klantniveau opbrengt. Dat helpt bedrijven om een verwachting voor de komende maanden te schetsen, zonder handmatig diverse systemen met elkaar te vergelijken. De uitvoerige analyse biedt overzicht in de verwachte groei en cashflow. Dat biedt de mogelijkheid tot benodigde bijsturing.

Cloud Barometer signaleert focus op klantenwerving

Dat bedrijven baat kunnen hebben bij een accurate resultaatmeting, blijkt ook uit de Cloud Barometer 2015. Uit het onderzoek onder zakelijke dienstverleners kwam naar voren dat zij, ten opzichte van vorig jaar, minder inzetten op vernieuwing en kwaliteitsverbetering. Was dit in 2014 voor bijna de helft van de ondervraagden een prioriteit, nu zet juist meer dan de helft in op het vinden van nieuwe klanten en het verbeteren van de klanttevredenheid. “Weten welke onderdelen van de diensten wel of niet succesvol zijn, kunnen dat proces enorm ondersteunen”, aldus Kroes.

Omzet en bestede tijd per overeenkomst

Asista IT B.V. werkte als een van de eerste partijen met het nieuwe product. Consultant Charlotte van den Bogaard: “We werken in onze branche met onderhoudsovereenkomsten op het gebied van systeembeheer. Dankzij Exact Online Project & Contract Management kunnen wij de omzet en bestede tijd per overeenkomst inzien. Met de nieuwe rapportages krijgen we meer inzicht in de omzet en tijdbestedingen per contract. Dat helpt ons bij de bedrijfsvoering.”

Cloud Barometer 2015

De Cloud Barometer 2015 is een internationaal onderzoek naar de rol van cloud computing in het mkb. Het is de opvolger van de MKB Cloud Barometer en werd dit jaar voor het eerst wereldwijd uitgerold. Het onderzoek is uitgevoerd door Pb7 in opdracht van Exact en KPN. In de eerste maanden van 2015 is een survey uitgevoerd onder beslissers, voornamelijk eigenaren, bij 2975 bedrijven met maximaal 50 medewerkers in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. De interviews zijn per land evenredig verdeeld over de sectoren productie, groothandel, professionele dienstverlening, accountancy en “overig”. Vervolgens is een weging toegepast om de representativiteit van de steekproef te waarborgen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie