Bijna driekwart Nederlanders voelt zich belazerd door extra transactiekosten in het buitenland
Bijna driekwart (71%) van de Nederlanders voelt zich belazerd wanneer ze in het buitenland extra moeten betalen voor transacties in vreemde valuta, andere munteenheden dan de euro. Een op de drie (30%) vindt het moeilijk om met lokale valuta en wisselkoersen om te gaan wanneer ze op vakantie zijn in het buitenland. Dit blijkt uit onderzoek van Ebury, wereldwijde financiële dienstverlener en één van Europa’s toonaangevende fintechs, onder ruim 1.000 Nederlanders.
Goed voorbereid op reis
Voordat de Nederlander op reis gaat, verdiept een ruime meerderheid (71%) zich in de financiële status van hun bestemming en weet precies hoe de euro zich verhoudt tot de lokale munteenheid. Hier is ook een rol weggelegd voor reisorganisaties: meer dan de helft (56%) verwacht dat reisorganisaties hen vooraf informeren over de beste betaalmethoden en wisselkoersen.
Voorkeuren betaalmethoden in het buitenland
Betalen met de pinpas is voor driekwart van de Nederlanders (74%) verreweg de populairste betaalmethode, gevolgd door contant geld (53%). Opvallend is dat bijna een derde (29%) al voor vertrek uitzoekt hoe ze het meeste waar krijgen voor hun euro’s. Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn, wisselt 29 procent van de respondenten op voorhand al geld om bij de bank in Nederland. Onder de 60-plussers is dit zelfs 43 procent. 14 procent wisselt het geld pas op plaats van bestemming en de helft betaalt alleen ter plekke met een pinpas of creditcard.
Naast de mogelijkheden van contant geld of betalen met een betaalkaart worden ook betalingen via een mobiele app, zoals Revolut of PayPal, steeds populairder. Een vijfde van de Nederlanders (20%) geeft dit aan als favoriete betaalmethode in het buitenland.
Paul Erdmann, Senior FX-dealer bij Ebury: “Het is voor reisorganisaties essentieel om deze trends in financiële voorkeuren serieus te nemen en hierin een faciliterende rol te spelen. De groeiende vraag naar gemak en financiële transparantie biedt een kans voor reisondernemingen om de klantbeleving te verbeteren. Zelf doen reisorganisaties natuurlijk zaken in verschillende valuta, bijvoorbeeld bij het inkopen van excursies of het huren van auto’s bij lokale bedrijven voor pakketreizen. Ook de reiziger blijkt meer behoefte te hebben aan informatie over betalingen in het buitenland. Door in te spelen op deze behoeften, kunnen zij hun klanten niet alleen een zorgeloze reiservaring bieden, maar ook waarde toevoegen aan hun diensten.”