bloomon viert 10-jarig bestaan
Van disruptieve start-up naar een begrip in de bloemenwereld: bloomon viert 10-jarig bestaan

bloomon viert 10-jarig bestaan

Redactie Baaz

Online bloemist bloomon viert in oktober haar 10-jarig jubileum. Wat begon als start-up die boeketten verkocht op basis van een abonnementsmodel, bloeide uit in een online bloemenwinkel actief in vijf landen waar mensen bloemen en cadeaus voor zichzelf of als cadeau kunnen bestellen. De merknaam ‘bloomon’ werd al snel synoniem voor een moderne en luchtige stijl waar bloemisten mee gingen adverteren. Inmiddels is bloomon onderdeel van het Britse Bloom & Wild en zijn de bedrijven sindsdien in één klap samen marktleider in Europa. Een enerverende tien jaar, met nog genoeg plannen voor de toekomst. 

 

Snijden in de keten

bloomon schudde de bloemenmarkt op door de veiling en groothandel over te slaan en direct van kweker naar consument te verkopen. Deze innovatieve aanpak garandeert tien jaar later nog steeds bloemen van de beste kwaliteit met een toonaangevende versgarantie van tien dagen. 

Als B Corp™ op weg naar Net Zero

bloomons duurzaamheidsreis is een belangrijk onderdeel van de ambitie om de bloemensector ten goede te veranderen. In december 2023 werd bloomon een B Corp dankzij een score van 106,5 (ten opzichte van de 80 benodigde punten voor een dergelijke certificering) als erkenning voor de sterke duurzaamheidsinitiatieven van het bedrijf. Sinds 2020 is bloomon officieel klimaatneutraal gecertificeerd via Climate Neutral Group. Het bedrijf berekent de CO2-voetafdruk per bloemsteel om de impact per boeket inzichtelijk te maken. Ook is bloomon lid van het Floriculture Sustainability Initiative (FSI), een samenwerkingsverband van verschillende spelers in de bloemensector en NGO's zoals het WNF. Sinds 2020 biedt bloomon als enige online bloemist in Nederland en België 100% biologische boeketten aan met het Europese biologische keurmerk (SKAL). Tevens lanceerde bloomon een 100% Fairtrade boeket gevuld met bloemen uit Kenia waar bloemen worden ingekocht met een premie om de leef- en werksituatie van boeren en werknemers verder te verbeteren.

Sibbe Krol, Director of Sustainability Bloom & Wild Group: 

“Om onze doelen te kunnen behalen, mogen we per boeket maar een bepaalde hoeveelheid CO2 uitstoten. Met het gebruik van deze CO2-budgetten voor onze designers en inkopers is onze CO2-reductie-reis versneld. Ook zijn we erin geslaagd om zeevracht te testen voor onze bloemen die van verder weg komen; een grote stap voor het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. Onze recente B Corp certificering geeft ons richting om continu de impact van ons bedrijf te blijven verbeteren.” 

Meer informatie over de duurzaamheidsinitiatieven van bloomon lees je in het interview met Sibbe Krol, Director of Sustainability Bloom & Wild Group - zie bijlage. 

 

 

Ambities voor de komende tien jaar

bloomon zit niet stil en heeft de ambitie om binnen de bloemensector dé frontrunner te zijn op het gebied van kwaliteit, design, innovatie en duurzaamheid. 

Aron Gelbard, founder/CEO Bloom & Wild Group: 

“bloomon is in de eerste tien jaar een begrip geworden in zowel Nederland als België. We blijven ons focussen op het leveren van verrassende boeketten van de beste kwaliteit waar we ons onderscheiden door onze marktleidende versheidsgarantie van tien dagen, onze designs en onze focus op duurzaamheid. Naast het aanbieden van de meest verse bloemen hebben we ook de ambitie om ons assortiment verder uit te breiden, om zo dé plek te worden waar onze klanten voor elke gelegenheid een cadeau kunnen vinden.” 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie