BMW M5: 30 jaar prestige
Dertig jaar BMW

BMW M5: 30 jaar prestige

Redactie Baaz
Het iconische logo op elke prestige auto van BMW duidt aan dat de bolide waar je naar kijk niet zomaar een bolide is. Nee, deze wagen is voorzien van een aangepaste motorblok, transmissie, vering, interieur en noem het maar op. Ter ere van het dertigjarige jubileum blikken we terug op de geschiedenis van BMW.

BMW M GmbH, voorheen BMW Motorsport GmbH, werd ooit opgericht om het in de jaren '60 en '70 populaire BMW-raceprogramma te ondersteunen. Langzaamaan voorziet BMW M het portfolio van BMW van de speciaal aangepaste high-end-modellen, zoals we die nu kennen. De M5 waarmee BMW dertig jaar geleden mee op de proppen kwam, geldt nog steeds als een zeer gewilde bolide.

1984, Amsterdam

's Werelds eerste BMW M5, de E28, zag in 1984 op de Amsterdamse Motor Show het levenslicht. Vergeleken met de M3, die in hetzelfde jaar was geïntroduceerd, was de M5 echter een wereld van verschil. Groter, sterker, en vooral duurder. Waar autofanaten kozen voor de M3, was de M5 met zijn fikse omvang en prijs gericht op de hogere klasse. Met een 3.5-liter, zes cilinder motorblok, produceerde de E28 M5 256 pk (in Amerika), waarmee de E28 de snelste sports sedan was ter wereld. De E28 was echter niet lang op de markt. In 1989 werd hij vervangen door de E34 M5 met een nieuw design en groter motorblok.

Design

Net als de rest van de line-up van BMW, evolueerde het design van de M5 ook met de tijd. De E34 M5 kreeg een nieuwe moderne look en nog meer vermogen. In eerste instantie met een 3.6-liter zes cilinder, wist de nieuwe M5 311 pk te produceren. Halverwege 1991 verhoogde BMW de cilinderinhoud van 3.6 naar 3.8 liter en steeg het aantal pk's naar 335. Een paar 'special editions' en korte race leven gaven de E34 nog een paar jaar ademruimte, maar het was tijd voor verandering.

Nog beter

De E39 M5 acht-cilinder met verhoogde cilinderinhoud, van 3.8-liter naar 4.9-liter, viel niet in de smaak bij sommige liefhebbers die gewend waren aan de zes-cilinder van de wagens. Maar met bijna 400 pk's beschikbaar was het moeilijk hierover te discussiëren. Wederom kreeg de M5 een nieuw ontwerp en dit design werd een van de meest iconische line-ups ooit gebouwd door BMW. De M5 was daarbij ook nog eens een van de meest geavanceerde straatauto’s uit de koker van BMW.

Vreemde eend

Waar de E39 M5 een evolutie was qua design en iets meer vermogen kreeg, was de introductie van de E60 M5 niet zonder meer een stap in de goede richting. BMW verving het V8-motorblok voor een V10 en de handgeschakelde transmissie voor een sequentiele 7 versnellingen transmissie. Niet langer een schakelpook, maar met 'paddles' achter het stuur: een techniek geleend van BMW's eigen F1 raceteam. Hoewel een jaar na de introductie, in 2006, al een handgeschakelde versie op de markt verscheen, was de E60 wel even wat anders dan de M5. Ook al was de E60 M5, net als de E28, de snelste sedan op moment van introductie.

Terug naar af

Liefhebbers van de M-serie zullen zeggen dat BMW met de E60 enigszins de weg kwijt raakte. Maar met de F10 keert BMW terug naar het oude M5 recept. Het gigantische V10 motorblok werd vervangen voor een 4.4-liter twin-turbo V8, met maar liefst 560 pk. Door terug te gaan naar de oude formule is de M5 weer een 'echte' M5. Daarnaast is de F10 weer de meest geavanceerde M5 ooit gebouwd.

Met 30 jaar ervaring met het bouwen van de M5 heeft BMW heel wat meegemaakt. Nog steeds produceert BMW deze bolide en we gaan er van uit dat de komende jaren nog vele M5's zullen volgen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie