Boerderij het Binnenveld lanceert crowdfunding voor toekomstbestendige groei en zorg op de boerderij
Boerderij het Binnenveld, ambachtelijke boerderij en dabstedingaanbieder in Rhenen, is een crowdfunding gestart via CrowdAboutNow om hun toekomstbestendige groeiplannen te ondersteunen. De financiering wordt onder andere gebruikt om de boerderijwinkel op het erf en de werkruimten voor de zorggroepen uit te breiden. Op de boerderij bieden eigenaren Roel en Toke van Dijk dagbesteding aan jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Minimaal is 250.000 euro nodig, in korte tijd is al meer dan 80.000 euro geïnvesteerd.
Het roer om
Boerderij het Binnenveld in Rhenen wordt sinds 2008 gerund door Roel en Toke van Dijk. Wat begon als regulier melkveebedrijf is de afgelopen zestien jaar uitgegroeid tot een maatschappelijk betrokken, ambachtelijke boerderij met oog voor mens en dier: “We produceren preventief antibiotica vrij vlees en mooie zuivelproducten. Enkele jaren geleden besloten wij het roer om te gooien en te stoppen met schaalvergrotingen en productieverhogingen.” vertelt Roel van Dijk.
“We combineren nu kwalitatieve productie met een maatschappelijke missie, jongeren die niet in een reguliere werkomgeving passen vinden bij ons een zinvolle en leuke arbeid”, vervolgd van Dijk. Voor de zorg wordt samengewerkt met zorginstelling De Schutse jongeren.
Op het terrein zijn naast de koeien, ook een boerderijwinkel en een zelfoogsttuin te vinden. In de zelfoogsttuin wordt voor 300 personen groenten en kruiden verbouwd, klanten kunnen zich abonneren op de zelfoogsttuin om daar 35 weken per jaar hun eigen groenten te oogsten. In de winkel worden naast het kwalitatieve vlees van de koeien ook steeds meer vleesvervangers of zogenoemde hybride producten verkocht: “Naast vegan burgers en vegetarische producten maken we ook hybride producten. De hybride producten zijn op basis van 50% vlees, 50% paddenstoelen en lupinebonen, hiervoor werken we samen met telers uit de omgeving” aldus van Dijk.
Crowdfunding voor uitbreiding
De boerderijwinkel is belangrijk voor de boerderij, de kostprijs van kleinschalig en duurzaam produceren ligt over het algemeen hoger dan die van massaproductie. Van Dijk: “Door de directe verkoop in onze eigen winkel en directe externe verkooppunten kunnen we de tussenhandel eruit halen. Hiermee zijn onze duurzame producten voor onze klanten toch niet duurder en daar zijn we trots op.” Met de crowdfunding wil het Binnenveld onder andere de winkel uitbreiden, om zo de groeiende vraag te kunnen beantwoorden. Ook wordt er geïnvesteerd in werkruimten waar het hele jaar gewerkt kan worden met de zorggroepen.
Iedereen kan tot 24 juni mee investeren in de plannen, in totaal is minimaal 250.000 euro nodig. De investering is een lening en wordt terugbetaald met een jaarlijkse rente van 4 procent.