Burn-on: hoe zorg je er als manager voor dat medewerkers niet opbranden?

Burn-on: hoe zorg je er als manager voor dat medewerkers niet opbranden?

Redactie Baaz

Auteur: Kari Littley, expert op het gebied van employee wellbeing bij OneFit

Burn-outs zijn vandaag de dag helaas niet meer zeldzaam. Maar liefst 1,6 miljoen
mensen
hadden in 2022 last van burn-out gerelateerde klachten. Een schrikbarend
hoog getal, maar een burn-out ontstaat niet van de ene op de andere dag. Vaak
lopen medewerkers al maandenlang rond met hun problemen. Zo blijkt uit onderzoek
van OneFit dat een kwart van de werkenden al maanden het gevoel heeft dat er te
veel van hem wordt gevraagd. Deze groep is moe en uitgeput, maar eigenlijk nooit
helemaal opgebrand. Mensen met dergelijke klachten hebben last van een burn-on:
de onbekende voorloper van de burn-out. Terwijl iedereen op de werkvloer op de
hoogte is van de negatieve gevolgen van een burn-out, blijft het fenomeen burn-on
vaak onbesproken. Dit moet veranderen. Managers spelen hier een cruciale rol in. In
deze blog vertel ik hoe zij dit het beste kunnen aanpakken.

Verborgen signalen

Het is voor managers niet altijd makkelijk om de signalen van een burn-on te
herkennen. Medewerkers zijn er namelijk extreem goed in geworden om een masker
op te zetten en hun problemen weg te wuiven. Doordat de symptomen van een burn-
on dan ook vaak lang onder de radar blijven, is de signalerende rol van een manager
onmisbaar. Gelukkig zijn er een aantal indicatoren waar je als manager extra alert op
kunt zijn:

  • Medewerkers die kampen met een burn-on hebben moeite om gezonde
  • grenzen te stellen en bijvoorbeeld ‘nee’ te zeggen tegen nieuwe projecten,
  • zelfs wanneer ze al overladen zijn met werk.
  • Ze vinden het lastig om te stoppen met overmatig werken.
  • Ze lopen vaak tegen allerlei fysieke en mentale problemen aan, zoals
  • slaapproblemen, fysieke en mentale vermoeidheid of somberheid.
  • Ze verliezen langzaamaan het plezier in werk, hobby’s en soms zelfs het
  • leven.

Bespreekbaar maken

Zodra je signalen van een burn-on oppikt, is het essentieel om vervolgens tijdig
maatregelen te nemen. Op die manier voorkom je dat een burn-on bij een van je
medewerkers zich ontwikkelt tot een burn-out. Daarvoor is het noodzakelijk om
mentale problemen bespreekbaar te maken binnen je team. Pols dan ook tijdens
een regelmatig terugkerend een-op-een gesprek hoe het gesteld is met de werk-
privébalans, werkplezier en werkdruk van jouw medewerkers. Wat ook kan helpen, is het delen van je eigen observaties, zoals: ‘Ik zie dat je elke week wel een paar avonden doorwerkt’. Vraag hoe dat komt en of hij nog wel in staat is om los te komen van werk. Hierdoor krijg je een beter inzicht in hoe medewerkers zich voelen. Dit biedt een kans om potentiële knelpunten vroegtijdig te identificeren en aan te pakken voordat ze ernstige gevolgen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld nodig zijn om met elkaar concrete afspraken te maken over welke taken
een medewerker wel of niet oppakt.

Alert op signalen

De gevaren van een burn-on kunnen groot zijn. Het is dan ook de taak van de
manager om extra alert te zijn op bepaalde signalen. Daarvoor moeten zij regelmatig
actief bij hun medewerkers onderzoeken hoe de vlag erbij hangt om ervoor te zorgen
dat problemen niet te lang onderhuids blijven sluimeren. Zo zorg je ervoor dat je
team niet opbrandt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie