ChargePoint versterkt de laadervaring door inzet op programma’s die laadnetwerken vrijwel 100% betrouwbaar maken

ChargePoint versterkt de laadervaring door inzet op programma’s die laadnetwerken vrijwel 100% betrouwbaar maken

Redactie Baaz

ChargePoint (NYSE: CHPT) kondigt vandaag significante investeringen aan in nieuwe programma’s die na een volledige uitrol de betrouwbaarheid van laadnetwerken vrijwel 100% kunnen waarborgen. Hiervoor gebruikt ChargePoint networking- en securitytechnologie, natuurlijke taalverwerking (NLP). Bovendien introduceert ChargePoint als eerste leverancier in de laadbranche een trainings- en certificeringsprogramma voor elektriciens.

Centrale controle en certificering

Het nieuwe Network Operations Center (NOC) verzorgt 24/7 proactieve monitoring van laadstations. Met predictive analytics en machine learning kan het NOC sneller defecten in laadstations signaleren, zodat deze efficiënter kunnen worden verholpen. Het NOC is ontworpen om grootschalige netwerken te ondersteunen zoals dat van ChargePoint, met zo’n 243.000 actieve laadstations plus aangesloten roaming-partners. Het NOC is beschikbaar voor ChargePoint Assure Pro-klanten.

Ter ondersteuning van het NOC introduceert ChargePoint een primeur in de laadbranche: een uitgebreid trainingsprogramma om de elektriciens te certificeren die worden gecontracteerd om de laadinfrastructuur te installeren. Dit moet leiden tot betere betrouwbaarheid van nieuwe laadstations. Naar verwachting gaat het trainingsprogramma begin 2024 van start.

Hoe werkt het NOC?

Vanwege de wijze waarop ChargePoint hardware en software integreert, kunnen laadstations constant communiceren met het NOC. Het NOC maakt daarnaast gebruik van machine learning en NLP om grootschalige datastromen en social media mentions te analyseren om individuele laadstations met problemen te identificeren. Dankzij deze snelle meldingen kan ChargePoint eigenaren van laadstations proactief waarschuwen in het geval van een defect. Bovendien kan ChargePoint namens hen onderhoud en reparaties versnellen, met 24/7 response-diensten voor ChargePoint Assure Pro-klanten. Bepaalde problemen kunnen zelfs worden opgelost voordat de eigenaar van een laadstation er erg in heeft.

Het belang van uptime

Uptime – de beschikbaarheid van laadstations weergegeven als percentage –  is een cruciale maatstaf voor de betrouwbaarheid van de laadinfrastructuur. Toch zijn hier nog geen standaarden voor in de laadbranche. ChargePoints definitie van uptime is wanneer de tijdsperiode dat een individueel laadpunt elektriciteit levert, overeenkomt met de verwachting van een bestuurder. ChargePoint gebruikt hiervoor dus geen gemiddelde van meerdere laadstations op één adres, maar beschouwt ieder laadpunt afzonderlijk. De huidige uptime van het laadnetwerk van ChargePoint in de VS en Europa is 96%. Voor ChargePoint Assure klanten biedt het bedrijf een jaarlijkse uptime-garantie van maar liefst 98%. De nieuwe initiatieven moeten dit percentage dus nóg verder opkrikken.

“Toegankelijke én betrouwbare laadinfrastructuur is cruciaal voor de verdere verschuiving naar elektrische mobiliteit. Ons Network Operations Center staat klaar om die betrouwbaarheid op grote schaal te helpen garanderen”, aldus Rick Wilmer, Chief Operating Officer bij ChargePoint. “We zijn ervan overtuigd dat onze methode om uptime te berekenen het meest transparant is en het meest relevant voor bestuurders. Dit geeft ons een goede benchmark om het hele ecosysteem verder te verbeteren, van netwerk en installateur tot uitbater en bestuurder. Zo kunnen we er voor zorgen dat iedere bestuurder de best mogelijke laadervaring krijgt.”

Met voortdurende upgrades en tests zorgt ChargePoint ervoor dat ieder laadstation elke elektrische auto kan bedienen. De voorgenoemde initiatieven borduren voort op ChargePoints investeringen in R&D, die in totaal al ruim $194 miljoen bedroegen in boekjaar 2023.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie