Chocolademerk Mesjokke verdubbelt impact met crowdfunding
Chocolademerk Mesjokke is een crowdfunding begonnen om de productie van écht eerlijke chocolade te verdubbelen. De crowdfunding stroomt snel vol met al 46.000 euro in 8 dagen. Het doel is om minimaal 90.000 euro op te halen, zodat extra machines en een grotere productielocatie met grotere opslag gefinancierd kunnen worden. Hiermee gaat de productie van chocolade naar 10.000 kilo per jaar, wat betekent dat er dubbel zoveel blijvende positieve impact gemaakt wordt op het leven van lokale boeren wereldwijd.
Af van massa-chocolade
Per Vonk en Luc Janssens, oprichters van Mesjokke, hebben een gezamenlijke liefde voor lekker eten en met een nieuwsgierige blik doken ze samen de wereld van cacao in. Ze ontdekten dat er achter de sluier van kinderarbeid, lage lonen en ontbossing voor de massaproductie van chocolade een wereld aan mogelijkheden schuil gaat. Zo weten ze nu dat de smaak van chocola verandert als er een ander brandproces gebruikt wordt en dat er dus veel meer smaken te maken zijn dan de versie die wij allemaal kennen uit de supermarkt.
Bij wijze van experiment gaan de twee in 2014 aan de slag met de vraag: kan je eerlijke chocolade maken en daarmee blijvende positieve impact maken op het leven van lokale boeren en gemeenschappen? Na een heel aantal pogingen om de chocolade te maken, worden in 2015 de eerste repen van op de markt gebracht. De media pakte het meteen op en de eerste klanten; laaiend enthousiast.
Uteregse Dommetjes van Mesjokke zijn geliefd in de Domstad.
Wereldwijde impact, lokaal gemaakt
Vanaf dat moment in 2015 hebben Vonk en Janssens gestaag verder gebouwd aan Mesjokke en de receptuur van in Utrecht geproduceerde eerlijke chocolade geoptimaliseerd. Ze hebben een persoonlijke band opgebouwd met lokale cacaoboeren over de hele wereld en zetten zich voortdurend in voor eerlijke handel. Vonk en Janssens vinden het belangrijk dat mensen weten waar de cacao vandaan komt. Daarom staat op elke verpakking vermeld wat de oorsprong van de gebruikte cacaobonen is. Zo komt cacao voor de reep Stardust uit Madagaskar, voor Swingin’ Sunrise uit Tanzania en voor de D.A.R.C. Angel komt de cacao uit Nicaragua. De, in Utrecht inmiddels bekende, ‘Uteregse Dommetjes’ laten perfect zien hoe Vonk en Janssens hun eigen Utrechtse achtergrond samenbrengen met het maken van wereldwijde impact.
Naast chocolade om rechtstreeks te verkopen aan consumenten, maakt Mesjokke ook chocolade voor horeca, couverture en private label opdrachtgevers. Dit laatste onderdeel is nieuw, maar er is al veel vraag naar. Reden om uit te breiden dus.
Crowdfunding voor chocoladeliefhebbers
Financiering voor de uitbreiding die nodig is om aan de vraag van private label opdrachtgevers te voldoen loopt middels een crowdfunding op het platform CrowdAboutNow. Alle chocoladeliefhebbers en geïnteresseerden kunnen een lening verstrekken voor een rente van 3,5%. Naast rente krijgen investeerders ook mooie beloningen in de vorm van chocolade en een uitnodiging voor de Mesjokke Open Dag. Inmiddels is er een bedrag van 46.000 euro opgehaald, 51% van het doelbedrag.