Climate makeover: ondernemers gezamenlijk naar een klimaatneutrale toekomst

Climate makeover: ondernemers gezamenlijk naar een klimaatneutrale toekomst

Redactie Baaz
Als organisatie binnen 1 jaar 100 procent verantwoordelijkheid nemen voor de eigen impact op klimaatverandering. Dat is in een notendop het idee achter de Climate Makeover. Maar hoe gaat dat in de praktijk?

Het idee achter de Klimaatcoalitie (een initiatief van MVO Nederland, Natuur en Milieu, Het Nederlandse Klimaatverbond en het ministerie van Infrastructuur en Milieu) is om verschillende bedrijven, overheden en NGO's bij elkaar te brengen om het thema klimaat meer aandacht te geven', vertelt Vincent van Marle van MVO Nederland. 'Je ziet dat er al veel gebeurt, maar vaak is het gericht op bijvoorbeeld alleen maar grote bedrijven of op bepaalde sectoren. Dat moet anders. Want je ziet dat het vaak nog lastig is. Daarom is de Klimaatcoalitie samen met het Klimaatplein de Climate Makeover gestart. Het idee achter de kostenvrije (behalve je tijd) make-over is dat de deelnemers in een jaar tijd naar 100 procent klimaatneutrale bedrijfsvoering toe gaan.'

Diversiteit onder deelnemers

Na de eerste Climate Makeover waaraan vier organisaties deelnamen, doen er dit jaar 25 bedrijven mee aan de tweede editie. Daarnaast komt er nog een separaat traject met gemeentes. 'Het klimaatneutraal maken van een bedrijf is toch totaal iets anders dan het klimaatneutraal krijgen van een gemeente', legt Vincent uit. 'Wat de Climate Makeover zo uniek maakt, is de diversiteit onder de deelnemers. Van kleine bedrijven tot groot MKB. Allerlei sectoren door elkaar.' Werp een blik op de deelnemers en je ziet direct dat Vincent gelijk heeft. Grote spelers als Landal GreenParks, Bruynzeel Storage Systems en Vergeer Holland, maar ook kleine schildersbedrijven en aannemers. 'Een mooie mix van deelnemers', aldus Vincent.

25 verschillende sporen

De Climate Makeover die in september van start zal gaan, bestaat uit twee verschillende trajecten. 'Het eerste traject bestaat uit de 25 verschillende sporen met het even grote aantal bedrijven. We beginnen steeds met een startgesprek en een nulmeting. Waar staat het bedrijf op dat moment wanneer het gaat om klimaatneutraliteit? Wat volgt is een advies. Waar zit de verbetering, waar kan je als deelnemer de grootste stappen maken en wat valt te reduceren?', aldus Vincent. 'Vervolgens gaat de onderneming met het advies aan de slag. Halverwege het jaar volgt er een tussentijdse evaluatie: wat loopt er goed en wat loopt er minder goed, wat zijn de bottlenecks en wat gaat beter dan bij de nulmeting verwacht? Aan het einde van het jaar maken we de rekening op. Hoe ver is men gekomen, is het bedrijf daadwerkelijk klimaatneutraal? Of moet er nog wat van de uitstoot worden gecompenseerd en later weer gereduceerd?' De lessen die de Klimaatcoalitie leert van de startgesprekken en de uiteindelijke evaluatie worden meegenomen in een aantal regionale bijeenkomsten. Vincent: 'Op die manier geven we de deelnemende ondernemers een podium en kunnen we met een veel grotere groep ondernemers kijken of we de lessons learned verder kunnen krijgen, zodat het bereik van de Climate Makeover veel groter zal zijn', verduidelijkt Vincent. 'Op www.klimaatcoalitie.nl kan iedereen zien hoe het de deelnemers vergaat, elkaar adviseren en vragen stellen. Ook zo reikt het initiatief veel verder. Iedere organisatie die klimaatneutraal wil gaan ondernemen, kan zich bij deze communicatie aansluiten.’

Gerichte adviezen

Nu al ziet de coalitie de voordelen van de Climate Makeover: 'Met gerichte adviezen kan je ondernemers stukken verder helpen op het vlak van klimaatneutrale bedrijfsvoering. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar je moet het wel even weten. Wat is het laaghangend fruit aan tips en tricks waar je als ondernemer mee aan de slag kunt? Het zijn vaak erg logische oplossingen waar je toch niet zo snel aan denkt. Dat is het mooie.'

Stappenplan

Wil je niet langer afwachten en vandaag al in actie komen? Met ons stappenplan Klimaatneutraal Ondernemen kun je direct aan de slag. In zes stappen weet je precies wat je moet doen om klimaatneutraal te worden. Laat zien dat jouw organisatie voor klimaatneutraal gaat en sluit je aan bij het netwerk van de Nederlandse Klimaatcoalitie. Ruim 250 deelnemers doen al mee, waaronder Nederlandse Spoorwegen, Kolebrander Peeze, Koninklijke BAM groep en ASN Bank.

De deelnemer: Bouwbedrijf Vrouwe

Bouwbedrijf Vrouwe is één van de bedrijven die voor de Climate Makeover heeft gekozen. 'Eigenlijk heeft de Climate Makeover voor ons gekozen', verbetert directeur Peter Vrouwe ons. 'Wij waren winnaar van deze prijs om door het Klimaatplein een jaar lang begeleid te worden om te transformeren naar een 100 procent klimaatneutrale organisatie. De make-over werd via een actie gepromoot. Door mee te doen en je deelname te motiveren, kon je de make-over winnen. 

Waarom wij dit initiatief erg waarderen is dat wij het belangrijk vinden om over de toekomst na te denken. Voor volgende generaties moeten we bewust omgaan met het gebruik van onze aarde en het gebruik van grondstoffen. Wij dragen als kleine organisatie ook graag bij aan een beter leefklimaat met een zoveel mogelijk CO2-neutrale organisatie.'

Hoe is het volgens Peter gesteld met de wil om duurzaam en klimaatneutraal te ondernemen in de bouwsector? 'Gedeeltelijk is het eenvoudig. Wet en regelgeving verplicht het voor de gebouwen die we neerzetten. Verder zijn steeds meer bedrijven zich ervan bewust dat MVO, duurzaamheid en klimaat erg belangrijk zijn geworden in onze samenleving', vertelt de directeur.'De sector is daarom snel aan het veranderen en speelt hierop in. Belangrijker is dat het publiek - de consument - ook steeds meer de voordelen van maatregelen gaat inzien. Ik denk dat er nog een veel breder draagvlak moet komen met betrekking tot het verduurzamen van de gebouwde omgeving.' 

Wat viel er tot nu toe tegen in de make-over, en wat juist mee? 'De eerste aanzet was eigenlijk heel simpel: computers instellen op slaapmodes na enkele minuten, beter lichten uitdoen als je weggaat, dubbelzijdig printen en ga zo door. Ook afvalscheiding was al een gemeengoed bij ons. Dit hebben we verder uitgebreid. Qua logistiek kijken we nu ook beter naar de transportbewegingen van en naar de bouwplaats. Er wordt zoveel mogelijk gecombineerd', legt Peter uit.

'Waar we nog niet aan te zijn is het – nog - meer investeren in maatregelen. We nemen eenvoudige maatregelen. Zo zijn we bezig met LED-verlichting, een behoorlijke investering, en zonnepanelen. Dit zullen we in fases gaan aanschaffen.'

De andere deelnemer: Iedema Projectstoffering

Iedema Projectstofering is een landelijk werkende organisatie in een branche waar de verwerkende bedrijven zeer weinig duurzaamheidsactiviteiten ontplooien. Daar wil Marco Kotteman,adviseur duurzaamheid bij het bedrijf,verandering in brengen. 'Duurzaamheid is voor ons een speerpunt wanneer het gaat om verantwoordelijke bedrijfsvoering', zegt Marco.

'De meeste van ons hebben kinderen. Nu geld verdienen is leuk, maar het klimaat is minstens zo belangrijk. Zeker voor ons nageslacht. Nog een punt: de regelgeving wordt steeds aangescherpt. Daar lopen we liever op vooruit, zodat we in de branche toonaangevend zijn. Daarmee kunnen we ons absoluut onderscheiden. Het zijn stuk voor stuk factoren die hebben meegewogen in de beslissing om aan de Climate Makeover mee te doen.' 

Duurzaam en klimaatneutraal werken is al een poos een big issue in de wereld van projectstofering, zeker onder fabrikanten. 'Maar weinig verwerkende bedrijven zijn er echt structureel mee bezig. Je kunt ze op één hand tellen. Dat kan en moet zeker beter. Ons streven is om in onze branche zo een beetje synoniem te staan voor duurzaamheid.'

Verwacht Marco dat Iedema Projectstofering aan het einde van de rit inderdaad honderd procent klimaatneutraal bezig kan zijn? 'We zijn goed op weg. Zelf klimaatneutraliteit nastreven is één ding, het uitdragen is iets anders. Maar ook naar buiten toe draagt men bij Iedema Projectstofering graag de voordelen uit om zo anderen te inspireren en motiveren. 'We dragen het zeker uit, nog niet helemaal voldoende. Dat doen we wanneer de resultaten er in hun totaliteit zijn. Je moet wat je roept ook kunnen bewijzen. Greenwashing is een fenomeen, kijk naar Volkswagen. Dat doen we niet.' 'Groene energie is positieve energie', vertelt Marco.

'Dat vertaalt zich niet alleen in het feit dat een lampje op een verantwoorde manier brandt, maar ook dat het lampje bij jezelf en je personeel juist gaat en blijft branden. Het is iets positiefs. En vanuit positiviteit ontstaat succes. Daar zijn we van overtuigd dat geven we graag mee aan collega bedrijven.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie