Antal de Waij geeft social media tips

Redactie Baaz
Social media is in toenemende mate een instrument voor organisaties om aan doelstellingen te werken. Antal de Waij van Social Media Agency Engagement Media helpt bedrijven met het ontwikkelen van een social media strategie.

Luister goed!

Luister goed naar je klanten. Dat heeft natuurlijk niet zozeer betrekking op sociale media. Met de inzet van Social Media Monitoring tools is het mogelijk je oor te luisteren te leggen bij wat je klanten willen. Voor beginners zijn gratis tools beschikbaar maar de professionele tools zijn betrouwbaarder in hun analyses. Je vindt ermee uit waar, door wie en de wijze waarop er over uw bedrijf of product gesproken wordt.

Fish were the Fish are

Om te bepalen op welke sociale media je actief moet worden een eenvoudige tip: Vraag het jouw klanten! Zijn er speciale forums waarop zij informatie zoeken? Zitten ze voornamelijk op Facebook of vooral op Hyves? Indien je veel zaken doet met Duitsland, gebruik dan het zakelijke Xing netwerk. Zit je bedrijf vooral in Nederland dan is LinkedIn een goeie. Drie netwerken, de zogenaamde, Big Three, zijn altijd goed om in te zetten in je social media mix; Twitter, Facebook en LinkedIn. Denk bij LinkedIn vooral ook aan groepen waarin je klanten actief zijn.

Stel je domein vast

Wanneer je accounts hebt aangemaakt voor je bedrijf speelt vaak de ‘wat’ vraag. Wat plaats je precies op internet om in gesprek te gaan met (potentiële) klanten. Het domein waarover je kunt twitteren en berichten kunt plaatsen om het gesprek aan te gaan is groter dan alleen je product of dienst. Het is vaak interessanter voor potentiële klanten om te laten zien wat je met die producten kunt realiseren. Probeer daarom creatief te zijn. Kun je zelf niet goed schrijven? Een reclamebureau of tekstschrijver biedt dan vaak een oplossing.

Bouw aan je sociale kapitaal

Sociaal kapitaal is het ‘krediet’ dat je opbouwt bij je followers en vrienden. Via sociale media gaat dit met het geven van informatie van jouw expertise. ‘Geef ik dan niet teveel weg’ wordt dan vaak gedacht. Ervaring leert dat hoe meer je jouw kennis verspreidt onder mensen hoe meer mensen aan jou denken wanneer ze jouw dienst of product nodig hebben. Het levert dus business op, immers, Coca-Cola zei het al ‘nothing beats the real thing’.

Stel je op als uitgever

Voor de meeste organisaties is het ‘vullen’ van een Facebook-pagina of Twitter-account voor een periode van 3 á 4 maanden prima te doen. Daarna komt het echte werk: content maken en dagelijks in gesprek zijn met je doelgroep. Besteed dit dan ook niet uit aan de stagiair, omdat dat goedkoop is. Het is vreemd dat zodra het gaat om sociale media veel bedrijven hun woordvoerderschap uitbesteden aan de jongste bediende, terwijl voorheen de directie of het management zich bezighield met sales en publicaties.

Hou vol

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het kost tijd om bekendheid te realiseren op sociale media bij jouw (potentiële) klanten. Veel bedrijven moeten een flinke inspanning leveren van tussen de acht en achttien maanden voordat de eerste resultaten geboekt worden in sales. Het opbouwen van sociaal kapitaal en vertrouwen kost tijd en energie. Je beloning is evident en dat is een vergroting van je verkoop capaciteit en een flinke besparing op je advertentiekosten, omdat je rechtstreeks kunt praten met jouw klanten.

Bereid je voor

Indien je een sterk merk hebt in jouw markt kan het snel gaan. Ervaring leert dat organisaties de kracht van sociale media vaak overschatten, maar zeker ook onderschatten. Ga ervan uit dat wanneer je actief wordt in sociale media en openstaat voor een gesprek met je doelgroep, dat ze ook daadwerkelijk terug zullen praten! Het is daarom belangrijk vooraf een aantal zaken, zoals spelregels voor medewerkers en online bezoekers en bevoegdheden, te beantwoorden. Dat laatste is erg belangrijk vanwege de reactiesnelheid.

Real Time

Onthoud dat social media een vorm is van real-time marketing. Dat betekent dat van jou gevraagd wordt in te spelen op actuele ontwikkelingen. Niemand zit immers te wachten op ‘oud’ nieuws. Snel reageren is een must en je organisatie moet hier meestal aan wennen.

Wil je meer weten over sociale media? Neem dan gerust contact met me op via 06-50 871 600.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie