Bedrijfsnaam kiezen? 10 do's en dont's

Redactie Baaz
Een goede bedrijfsnaam is belangrijk. Een naam moet goed in de mond liggen en gemakkelijk te onthouden zijn. Bovendien is de naam een krachtige drager van het merk. Heb jij al gekozen? Tien do's en dont's voor wie dat nog moet.

Als het beestje maar een naam heeft?

​Je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken, dus die kan maar beter goed zijn. Zorg er dus voor dat de naam van je bedrijf blijft hangen bij de mensheid: bekt'ie wel goed? En hoe leest het in een e-mail? Een pakkende bedrijfsnaam lijkt een must, maar hoe kies je zoiets? Wie kinderen heeft, weet wat een reusachtige klus dat kan zijn. Gelukkig bestaan ook voor dit vraagstuk de nodige how to's. Tien om precies te zijn. We zetten ze even onder elkaar. Voor het geval je zelf nog geen naam hebt bedacht. 

1) Haastige spoed is zelden goed

Open deur die altijd en overal werkt: denk even rustig na, slaap er een nachtje over. Volgens sommigen mag je er zelfs 6 maanden over slapen, zolang je de rest van je voorbereidingen maar niet laat versloffen. Een goede naam komt uiteindelijk vanzelf.

2) Stem de naam af op je doelgroep

​CB Insights is een succesvolle database voor durfkapitalisten. Vroeger heette het echter 'Chubby Brains', wat zoveel wil zeggen als 'Vet Brein'. Volgens mede-oprichter Anand Sanwal was deze naam gekozen omdat het cool, funky en 'startup-achtig' klonk. Sanwal veranderde de naam toen zakenbanken en institutionele klanten zijn bedrijf noemden in hun bronvermelding bij hun marketinguitingen. Het stond wat kinderachtig, zegt hij nu.

3) Zorg voor een eenvoudig te spellen naam

​Hoe minder conventioneel je bedrijfsnaam is, hoe meer hij boven het maaiveld uitsteekt. Helaas geldt ook: hoe minder goed mensen jouw naam onthouden.

4) Beter kort dan lang

Dell, Box. Namen die uit één lettergreep bestaan zijn natuurlijk het beste: ze bekken goed en blijven hangen. Probleem is alleen dat ze razend populair zijn. Check daarom even of a) de naam al in gebruik is en b) of de domeinnaam al bezet is.

5) Houd rekening met SEO

​Search Engine Optimization. Wie niet gevonden wordt op internet, bestaat niet. Dat geldt ook voor jouw bedrijf. Het is dus zaak zoekresultaten te genereren bij een opdracht. Maar ook weer niet te veel: kies je bijvoorbeeld een veelgebruikt werkwoord als bedrijfsnaam, dan moet je misschien wel concurreren met miljoenen zoekresultaten en ben je nog verder van huis.

6) Gebruik focusgroepen

​Heb je eenmaal een shortlist met mogelijke namen, dan kan het zinnig zijn om te testen hoe mensen erop reageren. Zo veel mogelijk mensen welteverstaan. En denk erom: het gaat er niet om wat de mensen de mooiste naam vinden, zolang ze hem maar onthouden.

7) Hou alle opties open

Soms is het noodzakelijk je bedrijfsnaam te veranderen, bijvoorbeeld als je businessmodel drastisch verandert. Dat is op zich geen ramp, maar je hebt het liever niet - en al helemaal niet wanneer je al iets van merkbekendheid en identiteit hebt opgebouwd. Wat weleens wil helpen: kies een naam waarmee je je bedrijf niet 'opsluit' in een associatie met een specifiek product of een bepaalde dienst. Kies dus breed genoeg zodat de naam intuïtief iets over jou, jouw bedrijf, product of dienst zegt en zodat die aansprekend genoeg is voor je klantbasis, maar houd tegelijkertijd genoeg ruimte om je op andere gebieden te bewegen. 

8) Denk aan mobiel!

Geen onbelangrijk advies, we doen immers steeds meer op onze smartphone. Als klanten jouw producten of diensten via een mobiele app kunnen aanschaffen, dan is het geen overbodige luxe eens na te denken hoe jouw bedrijfsnaam eruit ziet als icoontje op een scherm. Een vriendelijk klinkende naam als Shopify leent zich bijvoorbeeld beter voor mobiel gebruik dan een anonieme drieletterige afkorting die weinig tot niets zegt over jouw merk.    

9) Let op verkeerde associaties

​Je bedrijfsnaam hoeft niet per se duidelijk te maken wat je business is. Hoewel de naam op de een of andere manier de aard van je business kan beschrijven, moet je zien te vermijden dat de naam geassocieerd wordt met een hele andere branche dan de jouwe. De YamYam hoort thuis in de food, niet in de financiële dienstverlening.

10) Is de naam visueel onderscheidend?

​Heb je eenmaal een naam gekozen, onderzoek dan de mogelijkheid om een onderscheidend visueel element toe te voegen waardoor de bedrijfsnaam meer wordt dan alleen een verzameling letters. Advies van een grafisch ontwerper wil nog wel eens uitkomst bieden.

​Voor ondernemers die internationale ambities hebben een gratis nummer 11: check even wat je bedrijfsnaam betekent in de landstaal van je eventuele doelmarkt.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie