De 5 redenen om vandaag nog een webshop te beginnen
Ondanks de economische krimp zijn webshops de laatste paar jaar als paddenstoelen uit de grond geschoten. Volgens het CBS hebben pure webwinkels in de eerste elf maanden van 2015 bijna zeventien procent meer omzet gedraaid dan dezelfde periode in het jaar daarvoor. Heeft dit je nog niet overtuigd en twijfel je nog of je wel of niet een webshop moet starten? Wij geven je de vijf redenen om vandaag nog een webshop te beginnen
Reden 1: In Nederland wordt veel online geshopt
Eén van de eerste dingen je misschien je jezelf af zou moeten vragen is of het wel lucratief is om een webshop te beginnen. Nederlanders shoppen graag online en dit aantal groeit jaarlijks. Volgens het CBS shopt 71 procent van alle Nederlanders online. Binnen de Europese Unie behoort Nederland zelfs tot de top 5. Daarnaast shopt de Nederlander het liefst in eigen land. Slechts een kwart koopt wel eens iets bij andere EU-landen. Van deze internetshoppers koopt ongeveer veertig procent voor een bedrag tussen de 100 euro en 500 euro. Nederlanders schromen dus niet om grote bedragen via het internet uit te geven. Het is dus zeker de moeite waard om een webshop te beginnen voor de Nederlandse markt.
Reden 2: Het is vrij simpel
Een webshop beginnen is tegenwoordig voor iedereen haalbaar. Er is een breed scala aan online softwareprogramma’s waarmee je eenvoudig een webshop kunt maken. Je hoeft de software niet aan te schaffen, maar sluit een contract af, om van deze software gebruik te maken. Dit wordt ook wel Software as a Service (SaaS) genoemd. Deze online webshopsoftware hebben verschillende kant-en-klare templates die je kunt gebruiken voor de lay-out om je webshop in te richten. Hierdoor is dus geen programmeerkennis vereist en is een webshop maken zelfs voor een leek prima te doen. Voordat je een webshop begint, is een goede voorbereiding is van belang. Verdiep je daarom van tevoren goed in welk webshopsoftwarepakket het beste bij je wensen aansluit.
Reden 3: Het is financieel voordelig
Een webshop beginnen kan financieel voordelig zijn. Wanneer je het bijvoorbeeld vergelijkt met een fysieke winkel, bespaar je namelijk op kosten van een pand, personeel, onderhoud, gas en elektra. Ook het adverteren kan voordeliger. Adverteren via Google Adwords kan aardig oplopen in de kosten. Toch kun je vrij voordelig je webshop zichtbaar maken, zelfs zonder te veel kosten te maken. Het kost alleen wel wat inspanning. Met Search Engine Optimization (SEO), ofwel zoekmachine optimalisatie, richt je je op het verbeteren van de vindbaarheid in de niet gesponsorde zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Dit doe je door links van je webshop op andere websites te plaatsen met behulp van linkbuilding en content marketing. Het heeft even tijd nodig, maar je hebt er uiteindelijk langdurig profijt van.
Reden 4: Je bent altijd en overal geopend
Een groot voordeel aan een webshop is dat klanten niet afhankelijk zijn van openingstijden en in principe 24/7 je assortiment kunnen bekijken en bestellingen plaatsen. Deze constante toegankelijkheid vergroot aanzienlijk je kans op meer inkomsten. Ook worden deze bestellingen automatisch verwerkt, je hoeft het dus niet voortdurend zelf handmatig bij te houden. Ook heb je met een webshop een veel groter bereik dan met een fysieke winkel. Klanten zijn niet meer afhankelijk van je locatie, maar kunnen door het hele land wat bij je kopen.
Reden 5: Het is van deze tijd
Of je nou je producten online aanbiedt of niet, tegenwoordig dien je een ‘corporate presence’, ofwel zakelijke aanwezigheid te hebben op het internet. Mensen nemen je bedrijf niet zo serieus, wanneer je vertelt dat je geen website hebt. Een mooie website is goed voor het imago van een bedrijf, helemaal wanneer het wordt ondersteund door een goed product en goede service. Wanneer je een bedrijf wilt beginnen, is het dus een slimme zet dat je in ieder geval een webshop of website hebt om dit te ondersteunen.