Social media voor het MKB: vijf tips uit de praktijk

Redactie Baaz
Social Media voor Ondernemers geeft Baaz-lezers elke twee weken tips in ondernemen. Deze keer geeft Jonathan Fokker vijf tips om de inzet van sociale media nog effectiever te maken.

Afgelopen maand hebben we in samenwerking met brancheorganisatie Uneto-vni en het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel (HBD) een project afgerond waarbij we vijf ondernemers in de elektrotechnische retail aan een goed doordachte, praktische, sociale mediastrategie hebben geholpen. De ondernemers gingen hiermee tien maanden aan de slag. Het doel van het project was het bewijzen c.q. ontzenuwen dat het strategisch inzetten van social media mkb-retailers kan helpen om een goede relatie met klanten te behouden en te versterken.

Wat hebben we van dit project geleerd? Vijf tips om de inzet van sociale media nog effectiever te maken:

1. Zet sociale media strategisch én realistisch in

Een Twitter-account aanmaken of op Facebook actief worden kan iedereen, maar daarmee heb je sociale media nog niet zakelijk effectief ingezet. Denk voordat je begint dus even goed na. Wat zijn de sterktes en zwaktes van je huidige communicatie en marketing? Hoe kunnen sociale media je helpen om een betere (en opener) relatie te ontwikkelen met je klanten, je bereik te vergroten, beter vindbaar te worden in Google, effectievere en beter meetbare reclamecampagnes op te zetten, en met weinig moeite goed op de hoogte te blijven van concurrenten en kansen in de markt? Er zijn veel sociale media; welke kies je, waar zitten je klanten, wat wil je ermee gaan doen, wat mag het je aan tijd en geld kosten? De vijf Uneto-ondernemers hebben duidelijke keuzes gemaakt en haalbare doelen gesteld.

2. Focus: zet elke week een concrete stap

Geweldige plannen worden niet vanzelf uitgevoerd, je moet je daartoe zetten. De Uneto-ondernemers vonden de vertaalslag van strategie naar praktijk lastig. Ze hadden nog weinig of geen ervaring met sociale media. Dat hebben we opgelost door op één A4tje (een bierviltje kan ook) de concrete stappen te benoemen die moeten worden gezet om resultaat te boeken. Een olifant slik je ook niet in één keer door, die eet je – zelfs als je erge trek hebt – hapje voor hapje. Door elke week een of twee concrete stappen te zetten, groeit het project waar je bij staat. Je ziet resultaat en dat motiveert!

3. Gun jezelf de tijd om te leren

Als je nog maar weinig of geen ervaring hebt met internet en sociale media, gun jezelf dan de tijd om te leren. Je hoeft niet alles in één keer te kunnen. Neem rustig een half jaar de tijd om LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube of het maken van een weblog onder de knie te krijgen en goed te leren inzetten. Je kunt veel dingen zelf uitzoeken op het web, maar rommel in de uitvoering niet teveel zelf aan. Je klanten zien dat en het is slecht voor je zakelijke imago. Kies er liever voor om in je eigen ontwikkeling te investeren. Neem deel aan een praktische training. Laat je eens per maand professioneel coachen bij de uitvoering. Je zult merken dat je dan veel sneller leert en ook veel meer plezier beleeft aan het werken met sociale media. Het wordt dan echt iets van jezelf.

4. Eerst goed inrichten, dan je netwerk opbouwen

Zoek niet overhaast de publiciteit met je sociale mediakanalen. Richt je bedrijfspagina op Facebook eerst goed in. Neem de tijd om Twitter als medium te leren kennen. Blog eerst een paar maanden om je vaardigheid te ontwikkelen. Goed inrichten is het halve werk. De groep Uneto-ondernemers had daar vier tot vijf maanden langer voor nodig dan gepland. Maar als het staat, dan kun je actief je netwerk gaan opbouwen en promotie gaan doen. Nodig je klanten uit om met je te connecten, je te liken of je te volgen. Er zijn verschillende manieren om je netwerk snel en effectief op te bouwen. Eén daarvan is de Connectcard die we speciaal voor ondernemers in de retail hebben ontwikkeld. Dat is een sociaal activerend klantcontactkaartje dat je aan de kassa kunt meegeven. 

5. De sleutel: voeg altijd waarde toe

Of je nu tweet, een Facebook-update schrijft, blogt, filmpjes maakt voor YouTube of LinkedIn gebruikt: voor al deze platforms geldt: voeg waarde toe voor je klanten. Niemand wil weten dat je nu luncht of je voetbalclub aanmoedigt. Maar met nieuws, aanbiedingen, tips en service waar je klanten echt iets aan hebben scoor je altijd!

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie