Wat je kunt leren van succesvolle creatieve ondernemers

Redactie Baaz
Ondernemers uit de creatieve sector kijken vaak op een originele manier naar hun werkzaamheden en hun zaak. Op welke manier doen zij dit? Een paar eigenschappen van succesvolle creatieven op een rijtje:

Het zijn verslaafde junkies

Creatieve ondernemers houden van hun werk. Het is hun passie. Het komt geregeld voor dat ze van hun drijfveer hun werk maken. Het verlangen om hun passie te móeten beoefenen is zo groot, dat ze het liefst zich nergens anders mee bezig willen houden. Geen ander soort werk is voor hen denkbaar of zelfs uitvoerbaar.

Het fanatisme, de twinkeling in de ogen en de euforie bij een succesvol project werkt verslavend. Net als junkies kunnen de ondernemers in de creatieve sector nooit stoppen met het verlangen naar hun passie (= hun verslaving). Missen ze het? Dan zullen ze altijd manieren vinden om terug te keren naar hun hartsverlangen.

Tip: Blijf je passie aanwakkeren. Blijf dicht bij je interesse en laat je niet afleiden door randzaken. Zoek inspiratie uit verschillende bronnen die jouw interesse en expertises voeden en verdiepen.

Het zijn jonge nieuwsgierige kinderen

Creatieve entrepreneurs fladderen graag van het ene naar het andere project. Ze zien overal mooie elementen in ogenschijnlijk onopvallende plekken of gebeurtenissen, net als een kind. Door hun open blik, goede intuïtie, gemak tot associëren en hun grote verbeeldingskracht, ontwikkelen ze snel en gemakkelijk veel nieuwe ideeën. Ze zien geen beren op de weg, maar juist mogelijkheden.

De ondernemer benadert zijn mogelijkheden op frisse, luchtige en creatieve wijze, wat hen goed van pas komt bij het conceptproces en het aangaan van nieuwe samenwerkingen. Zo komen ze vaak op nieuwe verrassende mogelijkheden en plekken uit die ze niet voorzien hadden.

Tip: Plan elke week, of elke dag, een uurtje in om te brainstormen en ideeën te ontwikkelen. Of er nu iets succesvols uit komt of niet. Het proces is het belangrijkste. Daarnaast is elk idee bruikbaar. Of en wanneer je dat idee uitvoert kun je (op een later moment) naar eigen zakelijk inzicht bepalen.

Het zijn skatende pubers

Creatieve ondernemers zijn net skatende pubers; ze zijn eigenwijs en ze vallen, vaak. Ook lopen ze af en toe een schrammetje op of een gebroken arm, maar dat vinden ze niet erg. Ze staan namelijk heel gemakkelijk weer op en oefenen net zolang door tot het lukt. Tijdens het skaten passen ze hun techniek of beweging een beetje aan, totdat het perfect is. Dit leerproces is een van de belangrijkste elementen voor creatieve ondernemers. Zij willen zichzelf altijd uitdagen om nieuwe dingen te ondernemen en ontdekken. Vallen ze daarbij een of twee keer? Geen probleem, niets is voor niets. En dat weten de creatieve professionals ook. Alles wat zij leren en elke fout die zij maken, nemen zij mee, wat uiteindelijk zorgt voor een succesvolle zaak.

Tip: Geef niet op als het een keer niet lukt, maar zoek naar de mogelijkheden. Maak jouw minder prettige randzaken leuk en interessant voor jezelf, op een manier die bij jou past. Of huur een professional in die de taak graag van je overneemt.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie