Contentmarketing met een klein budget
Contentmarketing is bewezen effectief, maar veel kleine bedrijven denken dat ze er niet de financiële middelen voor hebben. Dat is onterecht, want goede contentmarketing hoeft niet duur te zijn.
Contentmarketing voor iedereen
Content is king! Het kan heel zinvol zijn om je doelgroep te bereiken en binden met interessante blogposts, whitepapers en video's van topkwaliteit, maar de praktijk wijst uit dat niet ieder bedrijf daar een groot budget voor heeft. Toch betekent dat niet dat zij contentmarketing helemaal links moeten laten liggen, betoogt Amanda Clark. De ceo van tekstbureau Grammar Chic heeft drie tips op een rijtje gezet:
Bekijk het kostenplaatje
Bij het opstellen van een contentmarketingstrategie is het verstandig om eerst naar de kosten te kijken. Vraag een freelance schrijver hoeveel hij per artikel betaald wil krijgen of bereken hoeveel tijd je ervoor nodig zou hebben om de content zelf te maken. Bepaal vervolgens welke content het meest effectief is, bijvoorbeeld door uit te zoeken hoe vaak een post gedeeld wordt op social media en hoeveel websiteverkeer je ermee genereert. Op die manier kun je vaststellen wat de meest efficiënte manier van contentmarketing voor jouw bedrijf of merk is.
Kies voor kwaliteit
Voor effectieve contentmarketing is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Het is volgens Amanda niet zo dat contentmarketing alleen zin heeft als je constant content de wereld in pompt. Staar je dus niet blind op de aantallen; het is doorgaans beter om bijvoorbeeld één goede blogpost per week te maken dan de hele tijd content te verspreiden die eigenlijk niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Neem elke week een paar uur de tijd om echt goede content te maken. Het is prima als zo'n sessie meerdere posts oplevert, maar wees ook tevreden met één uitmuntende post.
Slim omgaan met content
Je hoeft niet alles zelf te produceren. Door relevante artikelen van andere bronnen te delen, presenteer je je als een autoriteit en draag je bij aan je thought leadership, zolang er maar wel af en toe een post tussenzit die echt van jou is. Een andere manier om tijd en geld te besparen is het recyclen van kwalitatieve content. Verdeel een sterke blogpost bijvoorbeeld over een reeks tweets of gebruik 'm als script voor een video. Goede content is het waard om opnieuw te worden gebruikt! Met deze tips wordt contentmarketing ook voor kleine bedrijven betaalbaar.