Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Redactie Baaz

Zeventig procent van werkend Nederland vindt dat we door de coronacrisis hebben geleerd dat persoonlijk contact in het onderwijs essentieel is.

Dit blijkt uit onderzoek van NCOI Opleidingen, de grootste opleider voor werkend Nederland, uitgevoerd onder ruim 1.100 werkende Nederlanders. Daarnaast staat volgens velen de docent niet centraal bij goed onderwijs. Slechts dertien procent vindt dat de docent centraal hoort te staan en niet de leerling.

Betrokken docenten

Als we kijken naar betrokkenheid van docenten, zien we dat veertig procent van de Nederlanders een docent van een publieke instellingen even betrokken vindt als een docent van een private onderwijsinstelling. Hierbij geldt: hoe ouder de Nederlander, hoe meer hij of zij deze mening deelt. Van de Nederlanders onder de 30 jaar is slechts een derde (32%) het hiermee eens. De helft van de 60-plussers (51%) is van mening dat beide docenten in dezelfde mate betrokken zijn.

Docent met praktijkervaring

Aan welke eisen moet een docent voldoen volgens werkend Nederland? Praktijkervaring blijkt een zeer belangrijke factor. 86 procent geeft aan dat ze het bij een studie naast hun werk belangrijk vinden dat de docent praktijkervaring heeft. Wanneer een docent dit niet kan bieden is dit een groot gemis. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat een op de drie werkende Nederlanders die al een voltijdstudie afrondde, daarbij een docent miste die aansluiting had op de praktijk.

Sven Tump, Directeur bij NCOI Opleidingen: “Het belang van praktijkervaring wordt in het onderwijs nog wel eens over het hoofd gezien, terwijl dit juist ontzettend belangrijk is. Studenten die een studie naast hun werk volgen, kunnen de praktijkkennis van docenten doorgaans meteen toepassen in hun baan. Naast praktijkervaring van de docent kan ook persoonlijk contact het verschil maken voor een student. Zeker als we kijken naar het plezier van studeren en de slagingskans. We kijken dan ook uit naar een tijd waarin docenten hun leerlingen weer op locatie kunnen ontvangen en zoveel mogelijk van hun praktijkervaring kunnen doorgeven.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie