CrowdAboutNow financiert succesvol 170.000 euro voor Blije Koe Zuivel
Biologische boeren Gerard en Mieke Mul van Boerderij Boterhuys hebben via CrowdAboutNow succesvol het maximale doelbedrag van 170.000 euro behaald met hun crowdfunding. Met de financiering professionaliseren de boeren hun ethische zuivelmerk met een eerlijke prijs voor kalf, koe en boer: Blije koe zuivel. Steeds meer boeren kiezen in de transitie van hun boerenbedrijf voor crowdfunding: ‘de banken vinden het spannend, mijn plan past niet in hun modellen’.
Blije Koe Zuivel
Blije Koe Zuivel is opgericht door biologische boeren Gerard en Mieke Mul. Beide ondernemers zijn opgegroeid in melkveebedrijven en in 2019 namen ze Boerderij Boterhuys over van de ouders van Mieke. In de jaren die daaraan vooraf gingen hebben de boeren verschillende melkveehouderij-systemen gezien en besloten ze dat het anders kan. “In de melkveehouderij worden kalfjes vaak op de dag van de geboorte van hun moeder gescheiden. We vinden dat dit moet veranderen”, aldus Gerard.
Eerlijke prijs
In Nederland zijn er inmiddels 25 boeren die de kalfjes wel bij de koeien laten, de uitdaging voor deze boeren ligt bij de kosten die dit met zich meebrengt. Omdat de kalveren melk drinken bij de koe, blijft er minder over om te verkopen aan de fabriek, terwijl dit juist voor hogere kosten zorgt. “Met Blije Koe Zuivel vragen we de prijs die de kosten van deze ethische manier van melkveehouden dekt. Het kalf drinkt ongeveer 30% van de jaarproductie, maar deze misgelopen inkomsten compenseren we door de prijs wat hoger te maken. Een eerlijke prijs voor kalf, koe en boer”, legt Gerard uit.
Na negen maanden succesvol testen met Blije koe zuivel is het tijd voor de boerenondernemers om de productie te professionaliseren en op te schalen.
Crowdfunding als financieringsvorm
Gerard en Mieke Mul kozen voor crowdfunding: “Dit gaat niet alleen om het houden van kalfjes bij de koe, maar om een transitie in de melkveehouderij. Daarom vinden de huidige banken dit spannend, het past niet in hun modellen. Maar we merken aan stijgende verkoop van het product en de reacties van klanten dat mensen dit willen, daarom zijn we gaan crowdfunden”, aldus Gerard Mul.
Mark Laagewaard, oprichter van CrowdAboutNow herkent het verhaal van andere boeren die met het platform zijn gaan samenwerken voor financiering: "De modellen van de bank zijn niet klaar voor verandering en banken kunnen geen risico’s nemen. Via crowdfunding vinden boerenondernemers de mensen die in hun plan voor verandering geloven en die de investering, ondanks de risico’s, aandurven. Dit levert de boer niet alleen financiering op, maar ook binding met een groep mensen die op een andere manier van waarde zijn, die wekelijks hun melk komen kopen of mee kunnen denken over de vooruitgang.”
Met de crowdfunding voor Blije koe zuivel werd succesvol 170.000 euro gefinancierd, meer dan 140 mensen investeerden mee. Met de financiering kunnen onder andere nieuwe zuivelmachines bekostigd worden.