Crowdfunding duurzame startup Smyle haalt binnen een week succesvol twee ton op met meer dan 400 klanten en fans

Redactie Baaz
Oprichters streven met groei van de duurzame tandpasta tabletten startup naar besparing van één miljoen tandpastatubes

Het duurzame tandpastamerk Smyle heeft binnen een week het minimale streefbedrag van 175.000 euro overstegen met hun crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Na een succesvolle crowdfunding eind 2020 is de startup gegroeid en heeft het bedrijf met hun duurzame alternatief voor tandpastatubes al meer dan 250.000 tubes bespaard. Met de nieuwe investering wil het bedrijf hun product een plek geven in de schappen van fysieke winkels. Ook zijn er plannen het assortiment uit te breiden met andere mondverzorgingsproducten. 

De tandpasta tabletten van Smyle zijn sinds de zomer van 2020 verkrijgbaar op de markt. De drie ondernemers Almar Fernhout, Dennis Kamst en Roger Nefkens zijn alle drie al langer actief voor een duurzamere wereld en willen met hun product vervuiling tegengaan. ‘Onze dagelijkse poetsroutine veroorzaakt een gigantische berg plastic. Zo produceert de mensheid ieder jaar 20 miljard tandpastatubes, waarvan 1,5 miljard tubes in oceanen en stortplaatsen terecht komt. De rest van de tubes wordt verbrand, omdat de tubes door hun samenstelling en tandpastaresten niet gerecycled kunnen worden.’, legt Fernhout uit. ‘Daarnaast zit in meer dan de helft van de tandpasta’s microplastics. Daar wil je toch niet twee maal per dag mee poetsen?’ De plastic vrije tandpasta tabletten van Smyle bieden een duurzaam alternatief voor de traditionele tandpastatubes en tandpasta’s. 

Uitbreiding voor meer impact 

Sinds de lancering heeft het bedrijf al meer dan 250.000 tandpastatubes kunnen besparen. Na de eerste crowdfunding is de bestaande tablet verder doorontwikkeld, onder meer voor gevoelige tanden en whitening, en hebben de tabletten hun intrede in Duitsland gedaan. Maar de ondernemers zien mogelijkheden om meer impact te kunnen maken: ‘De wereld stikt in het plastic. Onze planeet kan echt niet langer wachten op meer duurzame producten. Dus toen wij op basis van de ideeën en vragen uit onze community nieuwe mogelijkheden zagen om meer impact te maken, dachten wij, waarom doen we dat dan ook niet?’, aldus Nefkens. 

Met deze nieuwe investering worden de tandpasta tabletten ook verkrijgbaar in fysieke winkels en willen ze naast tandpasta ook nieuwe mondverzorgingsproducten ontwikkelen zoals mouthwash tabs. Met deze stappen streeft de startup naar een besparing van één miljoen tandpastatubes. 

Crowdfunding succesvol 

Vorige week werd de crowdfunding voor groei gelanceerd, afgelopen vrijdag tikte de crowdfunding al het minimale streefbedrag van 175.000 euro aan. Inmiddels is al meer dan twee ton opgehaald en hebben zich al meer dan 400 klanten en fans achter de plannen geschaard. ‘We bouwen echt samen met onze achterban aan de groei van het bedrijf, samen willen we impact maken. Het is echt heel tof om te zien dat onze klanten met hun investering laten zien dat zij ons steunen.’, vertelt Kamst. 

In totaal wil het bedrijf 350.000 euro ophalen. Wanneer het maximale doelbedrag wordt behaald kan er ook geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van nieuwe smaken, zodat er voor elk type poetser straks een passende Smyle tablet is.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie