Crowdfunding: niet voor iedereen!

Crowdfunding: niet voor iedereen!

Redactie Baaz
Jammer, maar helaas, crowdfunding als alternatieve financiering is niet voor elke onderneming geschikt. Wel voor de jouwe? Check de volgende punten even.

Crowdfunding. Niet voor iedereen. Wel voor jou?

Crowdfunding, oftewel virtueel met de pet rond gaan, lijkt de nieuwe Heilige Graal voor ondernemers die voor hun financiering niet alleen afhankelijk willen zijn van de bank. Steeds meer ondernemers vinden hun weg naar een online community die in hun business gelooft en daar geld in wil steken. Maar pas op, want crowdfunding is niet voor elke ondernemer die wil starten of groeien het geschikte financieringsmechanisme. Maar voor wie dan wel? 

Startups waar relatief kleine bedragen een grote impact hebben

​Op een crowdfundingplatform zul je niet snel een partij als Uber aantreffen in een poging een miljard dollar op te halen. Het zijn vooral de relatief kleinere ondernemingen die geen toegang hebben tot kapitaal en waar een paar honderdduizend euro een grote impact zal hebben. 

​Startups die bekend zijn met crowdfunding

Ondernemers die al enige ervaring hebben of bekend zijn met crowdfunding zijn eerder geneigd om ermee aan de slag te gaan. 

Bedrijven die een loyale schare klanten hebben

Ondernemingen met een trouwe community zullen sneller succes hebben met het aantrekken van extern kapitaal via crowdfunding. Waarmee niet gezegd is dat populariteit alleen voldoende is. De onderneming moet ook in staat zijn om financiers en investeerders goed onderbouwde financiele documenten voor te leggen.

Startups met een goed verhaal

Ben jij een storyteller? Daarmee vergroot je de kans op financiering. Een belangrijke component van crowdfunding is betrokkenheid door de investeerders en de gemeenschap die jouw bedrijf volgt. En betrokkenheid genereer je alleen maar met een goed en aansprekend verhaal waarmee je mensen enthousiasmeert en meesleept in jouw avontuur. Een goed businessmodel is weliswaar belangrijk, maar vormt nooit het hele verhaal. 

Startups die onder de radar blijven van gevestigde investeerders

​Gevestigde institutionele investeerders hebben weliswaar een neus voor interessante investeringen, toch zien ze vaak nieuwe en innovatieve ideeen over het hoofd. Althans, uit de praktijk blijken veel zeer succesvolle startups niet uit het traditionele reservoir van usual suspects afkomstig te zijn. Wat ook blijkt: startups uit perifere provincies worden sneller over het hoofd gezien. Keerzijde van de medaille is dat crowdfunding ook veel bedrijven uit het tweede echelon met een zwak businessmodel aantrekt. Aan de crowd om die spelers eruit te filteren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie