Crowdfunding wordt volwassen
Crowdfunding als alternatieve manier van financieren wordt niet alleen steeds professioneler, maar ook meer gemeengoed. Was het vroeger iets voor hippe startups, ook de gewone ondernemer kan ervan profiteren. Een interview met Simon Douw, organisator van Crowdfunding Day Europe 2016.
Crowdfunding.Voor iedereen.
Zeg ‘crowdfunding’ en je toehoorder denkt meteen aan hippe, jonge startups die een revolutionair idee hebben, vervolgens met de virtuele pet rondgaan en ten slotte in no time een tweede Google uit de grond stampen. Een stereotype dat misschien in de beginjaren van crowdfunding gold, maar dat onderhand echt compleet achterhaald is. Crowdfunding is er tegenwoordig voor iedereen: de jonge startup, het 40 jaar oude adviesbureau, het bouwbedrijf, jouw bedrijf. Simon Douw weet er alles van en vertelt er graag over. Simon is medeoprichter van het in crowdfunding gespecialiseerde adviesbureau Douw & Koren en organisator van Crowdfunding Day Europe 2016 dat op 25 mei voor de tweede keer gehouden wordt. Welke ontwikkelingen signaleert Simon op het gebied van crowdfunding?
‘Wat je ziet is dat steeds meer ‘gewone’ bedrijven aan crowdfunding gaan doen. Veel ondernemers beginnen zich nu te realiseren dat crowdfunding ook voor hen een geschikte en relatief laagdrempelige manier is om toegang tot werkkapitaal te krijgen. Dat je niet per se een jong bedrijf met krankzinnige wereldverbeterende ideeën hoeft te zijn, maar ook een gewone mkb’er die wil uitbreiden en daar kapitaal voor nodig heeft. Steeds meer bestaande bedrijven, groot en klein, uit alle sectoren en branches, ontdekken crowdfunding. Wat begon als een kleine vorm van financiering, is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een miljardenindustrie die de ondernemer veel kan opleveren. Zolang je propositie maar aantrekkelijk of interessant genoeg is, zolang je maar kunt uitleggen wat je doet en de mensen zich met jouw project willen verbinden.’
Verbinding. Is dat het geheim van de smid?
‘Voor een groot deel wel. Kijk, er zijn natuurlijk mensen die ook binnen crowdfunding alleen maar kijken naar de propositie, het risico en het rendement, maar het bijzondere van deze financieringsvorm is dat het mogelijk wordt om een persoonlijke klik te krijgen met een ondernemer, zijn bedrijf of een project. Als je financiers vraagt waarom ze via crowdfunding investeren, dan zeggen de meesten dat ze graag betrokken raken bij een onderneming die ze boeit. Als je in een fonds investeert of belegt, dan weet je nooit precies waar je geld heen gaat, dat bepaalt de bank of het fonds. Bij crowdfunding kun je zeggen: ik wil dat mijn geld naar die schipper gaat zodat hij die boot kan financieren, of naar dat bouwbedrijf dat wil uitbreiden. Dat maakt crowdfunding zo uniek.’
Los van dat crowdfunding mainstream is geworden, welke ontwikkelingen vallen jou nog meer op?
‘Wat je ziet is dat de gemiddelde bedragen steeds hoger worden. Haalde een ondernemer een paar jaar terug gemiddeld veertigduizend euro op per campagne, nu kan dat honderdduizend zijn, en soms wel een miljoen. Onlangs verzorgden we samen met Peerby een campagne waarmee we meer dan twee miljoen euro ophaalden. Binnen een week. Vorig jaar ging er in Nederland 128 miljoen euro om in crowdfunding, waar meer dan 3500 projecten gefinancierd zijn. Die 128 is trouwens bijna het dubbele van wat er in 2014 werd opgehaald: de afgelopen vijf jaar is crowdfunding in Nederland elk jaar verdubbeld. Mensen zien in dat crowdfunding geen Spielerei meer is, maar een nieuwe vorm van financiering die serieus en groot is. En ook leuk. Ik verwacht dat die groei de komende jaren zal doorzetten. Crowdfunding wordt steeds meer mainstream, de spaarrente is laag waardoor veel geld een bestemming zoekt en er zijn nog zat ondernemers die op zoek zijn naar financiering. Ik kijk daarbij ook naar wat er in het Verenigd Koninkrijk gebeurt, want Nederland zit weliswaar in de kopgroep waar het crowdfunding betreft, Engeland loopt voor op ons. En daar zien we nog steeds een gigantische groei.’
Hoe staan banken in dit verhaal? Want is de crowd niet in principe een concurrent?
‘Daar is natuurlijk een spanningsveld, want financiering was immers van oudsher het terrein van banken. Maar je ziet tegelijkertijd steeds meer banken die actief met crowdfunding aan de slag gaan. Zo werken Rabobank en ASN samen met crowdfundingplatforms en zie je in het buitenland banken als KBC en BNP Paribas die een eigen platform gestart zijn. In Nederland komt nu ook de combinatiefinanciering op. Daarbij haalt een ondernemer eerst een deel van zijn benodigde kapitaal op via crowdfunding en stapt daarna naar de bank voor aanvullende financiering. Daarmee laat de ondernemer zien dat hij tot dingen in staat is. Ik zie ook dat veel ondernemers daar van tevoren met de bank afspraken over maken. Banken waarderen dat en geven steeds explicieter aan dat ze daar waarde aan hechten.’
Zie je nog meer trends?
‘We hebben het wel steeds over financiering, maar wij worden steeds vaker benaderd door ondernemers die een crowdfundingcampagne willen organiseren waarbij financiering secundair is en die door crowdfunding mensen willen bereiken. Steeds meer ondernemers zien in dat je met crowdfunding niet alleen geld kunt ophalen, maar dat een campagne ook betrokken ambassadeurs voor je merk oplevert. Kijk naar het voorbeeld van Peerby, dat heeft geld opgehaald, maar misschien levert die campagne in marketingwaarde wel veel meer op. Volkomen logisch ook, want het zijn vooral betrokken mensen die via crowdfunding in jou en je bedrijf investeren. Voor hen voelt jouw onderneming daarmee ook aan als hun bedrijf. Als ik in een leuk restaurant investeer waar ik graag kom, dan deel ik dat ook het liefst met mijn vrienden en kennissen. Je kunt je als ondernemer vaak geen betere reclame wensen dan de mensen die via crowdfunding in jou hebben geïnvesteerd.’
Wat verwacht je van de 25e?
‘Heel veel. Vorig jaar was het al geweldig, toen hadden we om en nabij de 700 bezoekers. Dit keer pakken we het nog grootser aan met workshops en interessante en invloedrijke sprekers. Er komen dit jaar veel ondernemers omdat ze meer willen weten over crowdfunding, omdat ze voorbeelden willen zien en omdat ze er alle belangrijke crowdfundingplatforms kunnen ontmoeten. Maar we gaan ditmaal ook kritisch in op de risico’s van crowdfunding – wat gebeurt er wanneer een ondernemer het niet redt? De markt wordt groter, maar dat geldt natuurlijk ook voor de risico`s. Dat zijn belangrijke issues, daarom brengen we alle mensen bij elkaar die hier invloed op hebben. Crowdfunding Day Europe is voor ondernemers dé springplank op weg naar een succesvolle crowdfunding. In vier stappen word je klaargestoomd voor je eigen campagne. Allereerst leer je van ondernemers die eerder een enorm crowdfunding succes behaalden, zoals Daan Weddepohl van Peerby en Miquel Ballester van Fairphone. Je leert daarnaast ook alles over crowdfunding in jouw sector door middel van speciale themasessies. Ook geef je jouw eigen campagne vorm door middel van workshops en speeddates met de Douw&Koren crowdfunding coaches. Ten slotte ga je in gesprek met de meest belangrijke crowdfunding platforms. Ik verwacht dat Nederland na de 25e weer heel veel crowdfundingcampagnes rijker gaat worden!’