De arbeidsmarkt op: technologische vaardigheden must voor studenten
Dat blijkt uit onderzoek van Ricoh onder 787 beleidsvormers in het hoger onderwijs in Europa. De ondervraagden geven aan dat nieuwe printtechnologieën essentieel zijn voor onderwijsinstellingen.
67 procent van de Europese ondervraagden zegt dat 3D-printen een steeds belangrijkere rol gaat spelen in exacte studies. Al 76 procent van de onderwijsinstellingen in Nederland heeft geïnvesteerd of plannen gemaakt voor investering in de 'Maker Education'-methode. Deze methode ondersteunt de opleiding door middel van printtechnologieën waarmee studenten hun eigen objecten kunnen construeren en personaliseren.
Flexibele studiemogelijkheden
Van de Europese besluitnemers in het hoger onderwijs meent 66 procent dat het investeren in nieuwe printtechnologieën een belangrijke manier is om de waardering voor hun instelling en opleiding te vergroten. Onderwijsinstellingen maken de inhoud en het materiaal van de opleiding toegankelijker door het aanbieden van gepersonaliseerd lesmateriaal (48 procent) en de mogelijkheid om vanaf elke locatie on-demand te printen (43 procent). Met deze flexibele studiemogelijkheden trekken ze studenten aan met een diversiteit aan achtergronden en leeftijden.