De do's en don'ts van contactformulieren
Als ondernemer sta je graag in contact met je klanten. Een contactformulier is hier een handige tool voor, maar niet elk formulier is optimaal ontworpen. Wat staat er in een goed contactformulier, welke opties heb je en wat werkt het beste?
Zet foutmeldingen in het formulier zelf
Het gebeurt wel eens dat gebruikers van je formulier iets vergeten in te vullen of hun informatie op de verkeerde plek invullen. Een foutmelding is dan op zijn plaats, maar zet ze wel op de goede plaats neer. Een algemene melding onderin werkt niet, je klant weet dan immers niet wat hij fout heeft gedaan en waar de fout zit. Een pop-up wordt veelal als vervelend ervaren, dus ook deze optie is niet optimaal. Beter is om bijvoorbeeld het veld waar de fout zit rood te maken, of hier een foutmelding naast te zetten.
Gebruik maximaal vier velden
Volgens een onderzoek van Quicksprout heb je meer interactie met je klanten als je maximaal vier velden in je contactformulier hebt staan. Het blijkt zelfs dat websites die het aantal velden van elf reduceren naar vier hun interactie met klanten met 120 procent zien stijgen. Volgens Quicksprout is een formulier met drie velden optimaal. Vraag dus alleen naar de informatie die nodig is, zoals een naam, e-mailadres en het bericht zelf. Heb je toch meer velden? Groepeer de velden dan door ze over meerdere pagina's te verdelen. Denk bijvoorbeeld aan een pagina met de bestellingen, één voor het afleveradres en één om de betaling te doen.
Vul gegevens van tevoren in
Heb je al een aantal gegevens van de gebruiker, zoals het e-mailadres? Zorg ervoor dat deze dan vast ingevuld zijn. Het keer op keer opnieuw moeten invullen van gegevens kan voor ergernissen zorgen bij je klant en het is op deze manier gemakkelijk te voorkomen. Zorg er wel voor dat de gebruiker de gegevens kan controleren en eventueel wijzigen.
Kies voor de juiste tekst op de actieknop
Uiteindelijk moet er wat met de gegevens in het formulier gebeuren. Zorg er dan ook voor dat de tekst op de actieknop past bij wat je gaat doen. Bij het bestellen van een product is de tekst 'verzenden' immers niet logisch en dit ervaart de gebruiker dan ook zo. Beschrijf de actie zo kort mogelijk, zoals 'Bestel' in plaats van 'Bestel product'. Zorg ervoor dat de knop opvalt, bijvoorbeeld door een afwijkende kleur. Daarmee valt je knop op en is de kans groter dat mensen er op klikken.
Ben jij echt een mens?
Hoe raar deze vraag soms ook lijkt en hoe vervelend het ook kan zijn om een aantal willekeurige letters en cijfers in te vullen (en dit vervolgens fout te doen), dit is wel de perfecte manier om spam te voorkomen. Het internet staat bol van de bots die formulieren invullen met links naar malware of gewoon onzin. Dit is gemakkelijk te voorkomen door gebruik te maken van captcha's (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart). Dit kan in de vorm van een aantal letters die ingevuld moeten worden voordat het formulier verstuurd kan worden, maar ook door een vinkje te plaatsen naast de zin 'I'm not a robot'. Bots zijn hier niet toe in staat en daardoor scheelt dit je een hoop spam in je mailbox.