De dynamische looks van de nieuwe Toyota Auris

De dynamische looks van de nieuwe Toyota Auris

Redactie Baaz
De nieuwe, derde generatie Auris maakt zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève. De nieuwe Auris heeft een meer dynamisch design en een hogere rijdynamiek doordat hij is gebouwd op het Toyota New Global Architecture (TNGA) platform, net zoals de in Nederland succesvolle Toyota C-HR.

Toyota rust volumemodellen voortaan uit met keus uit twee hybride aandrijflijnen. Een met de traditionele voordelen als een laag brandstofverbruik en een relaxte rijstijl (1,8-liter, 90 kW/122 pk), de tweede eveneens met deze voordelen, maar bovendien met meer kracht en meer rijplezier, stabiliteit en ‘handling’ (2,0-liter, 132 kW/180 pk). Bestuurders ervaren meer hybride power en hebben bovendien de beschikking over stuurpaddles voor een meer dynamische rijervaring.

Toyota New Global Architecture (TNGA)

Het platform Toyota New Global Architecture is de basis voor alle toekomstige aandrijflijnen en modellen van Toyota. Het markeert een revolutie in hoe Toyota zijn modellen ontwerpt, ontwikkelt en fabriceert.

Het sluit naadloos aan op Toyota’s visie van Making Ever-better Cars die stijlvoller en veiliger dan ooit zijn en bovendien meer rijplezier geven. Het TNGA-platform biedt meer rijdynamiek dankzij een laag zwaartepunt, een multi-link achterwielophanging en een hogere stijfheid dankzij het gebruik van extra sterk staal.

Alle modellen op het TNGA-platform voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van passieve en actieve veiligheid. Zo is de nieuwe Auris uitgerust met de actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense en voldoet hij aan de strengste veiligheidseisen.

Langer, lager en breder

De nieuwe, dynamischer gelijnde Auris is 40 millimeter langer en 25 millimeter lager dan zijn voorganger. De toegenomen lengte komt helemaal ten goede van de wielbasis. De resultaten zijn een slanker design en een lagere motorkap waardoor de bestuurder meer zicht heeft op de weg.

De voorzijde is voorzien van LED-koplampen met LED-dagrijverlichting (DRL, Daytime Running Lights) en LED-mistlampen. De overhang aan de voorzijde is 20 millimeter korter, deels te danken aan de trapeziumvormige lagere grille. Die benadrukt bovendien de met 30 millimeter toegenomen breedte van de Auris.

De achterkant van de Auris is standaard uitgerust met een dakspoiler. De onderscheidende LED-achterlichten benadrukken de breedte van de achterzijde. Toyota levert de nieuwe Auris ook met bi-tone carrosserielak waarbij dak en stijlen zijn uitgevoerd in zwart.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie