De gemiddelde tijd besteed aan sociale media daalt vier kwartalen op rij naar twee uur en 20 minuten

De gemiddelde tijd besteed aan sociale media daalt vier kwartalen op rij naar twee uur en 20 minuten

Redactie Baaz

Hoewel het sociale medialandschap een decennium van voortdurende gebruikersgroei kent, laat de tijd die mensen op sociale mediaplatforms doorbrengen een andere trend zien. In Q1 2024 telde de sociale mediaruimte vijf miljard gebruikers, 200 miljoen meer dan vorig jaar. De gemiddelde tijd die deze enorme groep gebruikers op sociale mediaplatforms doorbrengt, is echter opnieuw gedaald.

Volgens gegevens van OnlyAccounts.io is de gemiddelde tijd die internetgebruikers besteden aan sociale media al vier kwartalen op rij gedaald tot twee uur en 20 minuten.

Gebruikstijd sociale media is in twee jaar tijd met bijna tien minuten gedaald

Sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram en TikTok slokken een groot deel van de vrije tijd van een gemiddeld persoon op. In de afgelopen tien jaar hebben miljarden mensen zich gewend tot sociale media in plaats van andere mediabronnen om inhoud te vinden, te entertainen en met anderen te communiceren, en dat is in 2024 niet veranderd. Volgens het Data Reportal Digital 2024 Global Statshot Report gebruikt bijna de helft van alle gebruikers van sociale media deze platforms om contact te houden met vrienden en familie. Ongeveer 40% van de mensen gebruikt sociale media om hun vrije tijd te vullen, terwijl ongeveer een derde dit doet om het nieuws te lezen en andere interessante content te vinden.

Wat echter is veranderd, is de tijd die mensen op deze platforms doorbrengen. In het vierde kwartaal van 2023 gebruikten internetgebruikers dagelijks gemiddeld twee uur en 20 minuten sociale media, drie minuten minder dan in het kwartaal daarvoor. Bovendien bleek uit het onderzoek van Data Reportal dat dit het vierde achtereenvolgende kwartaal was waarin het gebruik van sociale media daalde. In Q1 2023, toen de downsizing-trend begon, besteedden mensen gemiddeld twee uur en 26 minuten aan sociale media. Een vergelijking met de cijfers van 2021 laat echter een nog significanter verschil zien.

Uit de statistieken blijkt dat internetgebruikers in Q4 2021 gemiddeld twee uur en 29 minuten aan sociale media besteedden, oftewel negen minuten meer in vergelijking met de meest recente gegevens.

Kenianen besteden de meeste tijd aan sociale media, bijna vier uur per dag, en Japanners de minste tijd

Het DataReportal-onderzoek liet ook enorme regionale verschillen zien in de tijd die men besteedt aan sociale media. Kenianen besteden bijvoorbeeld de meeste tijd aan sociale mediaplatforms, met een gemiddelde van drie uur en 55 minuten. Zuid-Afrikanen volgen met elf minuten minder. Brazilië, de Filippijnen en Colombia volgen met elk ongeveer drie en een half uur.

Amerikanen zitten dicht bij het wereldgemiddelde, met twee uur en 21 minuten die ze dagelijks besteden aan sociale media, net als Indiërs. De statistieken laten zien dat Britten bijna een half uur minder besteden, waarmee ze in het midden van deze lijst staan. Duitsland en Frankrijk zaten beide boven het wereldwijde gemiddelde, met respectievelijk één uur en 48 minuten en één uur en 40 minuten.

Aan de andere kant hebben Japanners de minste interesse in sociale mediaplatforms. Statistieken tonen aan dat Japanners dagelijks gemiddeld 55 minuten besteden aan sociale media, de kortste tijd wereldwijd en de enige natie met een gemiddelde bestedingstijd van minder dan een uur.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie