De grote waarde van de Zelfstandig Professional

De grote waarde van de Zelfstandig Professional

Redactie Baaz

De zelfstandig professional: hij/zij is een steeds belangrijkere schakel wanneer het aankomt op specialisatie en innovatie. Waarom de ZP'er onmisbaar is, dat legt Niels Huismans van FastFlex ons haarfijn uit.

Niels Huismans, Business Development Manager bij sourcingpartner FastFlex, zei het eerder al in dit magazine: de ondernemer moet de zelfstandig ondernemer, de ZP'er, serieuzer gaan nemen. Er is geen ontkomen aan, daar blijft de specialist ook nu bij. 'Gelukkig wordt de ZP'er steeds vaker ingezet als bron voor innovatie en vernieuwing. In het verleden was dat anders toen er vooral naar ZP'ers werd gevraagd in het geval van 'piek en ziek'. 

Tegenwoordig is het de specialist voor belangrijke projecten. Logisch, want veel werk wordt nu eenmaal steeds specialistischer en talloze organisaties hebben niet de mogelijkheden om zo'n specialist een fulltimecontract aan te bieden, terwijl de specialist wellicht wel elk jaar nodig is voor verschillende projecten.'

Schaarste

Volgens Niels is het met name voor de MKB'er simpelweg onmogelijk om steeds weer die specialistische kennis in huis te hebben. 'Op dat moment biedt de ZP'er met zijn specialisme de perfecte uitkomst. Sommige sectoren springen er bovenuit wanneer je het hebt over het inschakelen van zelfstandig professionals. Denk aan IT of de finance-hoek. Daar heerst vaak schaarste aan de benodigde specialisatie, daardoor zie je dat ZP'ers er relatief gemakkelijker worden ingezet.'

FastFlex ziet dat de tarieven in de eerdergenoemde schaarstegebieden amper onder druk staan. ZP'ers kunnen er logischerwijs meer vragen voor hun diensten. Niels: 'ben je heel goed binnen een gewilde specialisatie, dan kan je een flink hoger bedrag vragen. De stijging van de tarieven  is bijvoorbeeld erg hoog wanneer je kijkt naar de ontwikkeling van applicaties. Dat komt door die combinatie van specialisatie en schaarste.'

Jarenlange ervaring 

Wanneer we kijken naar de gemiddelde leeftijd van ZP'ers, ligt die relatief hoog of juist niet? Gaat het om millennials of een oudere generatie? 'Over het algemeen zijn ZP'ers wat ouder. De jarenlange ervaring die ze hebben helpt natuurlijk enorm bij de specialisatie. Toch zie je de laatste jaren een lichte daling in de leeftijd', legt Niels uit. 'De gemiddelde leeftijd lag in 2016 op 46. Je ziet daarnaast steeds vaker dat mensen die net van school afkomen ook direct als ZP'er aan de slag gaan. Toch kiezen veel opdrachtgevers nog vaker voor de ervaring die een wat oudere zelfstandig professional hun kan bieden. Maar die ervaring is er niet altijd. Denk aan de nieuw ontwikkelde apps die zo innovatief zijn dat niemand er nog ervaring mee heeft.' 

Ander opvallend punt wanneer we kijken naar de samenstelling van ZP'ers: de mannen hebben nog steeds de overhand. 'Echter zie je ook daar een verschuiving', gaat Niels verder. 'Onze respondenten zitten vooral in de ICT-hoek. Daar zie je dat 70 procent man is. Kijk je naar de kunstsector, dan zie je een gelijkwaardige man-vrouwverhouding.'

Transparantie op 1

Iets wat Niels hoog in het vaandel heeft staan is transparantie. Een must wanneer we spreken over de ZP-sector. 'Die transparantie wordt overal belangrijker. We willen alles inzichtelijk hebben en veel is het al', meent Niels. 'Wanneer je vijf of tien jaar terug een externe kracht inhuurde, zat er bijna altijd een bureau tussen, het ging om een contractketen bestaande uit verschillende schakels. Meerdere partijen verdienden zo geld aan de inzet van een ZP'er en niemand wist naar wie welk geld ging. Men eist terecht dat die onduidelijkheden worden weggewerkt uit de markt. En dat gebeurt gelukkig ook steeds vaker. Dat bedoel ik met transparantie. Alles moet zo open en duidelijk mogelijk zijn. Voor zowel de opdrachtgever als de ZP'er.'
 
Een goede ZP'er wil je als bedrijf misschien wel vastleggen omdat hij of zij zoveel waarde biedt voor de onderneming. Gebeurt dat ook meer en meer in de praktijk? Niels: 'Je ziet dat organisaties het ZP-schap zien als een vorm van proeftijd. Wanneer die tijd bevalt, worden ZP'ers regelmatig overgehaald om in vaste dienst in te treden. Toch zie je mensen die het ZP'er-bloed door hun aderen hebben stromen, liever flexibel en zelfstandig blijven. Juist vanwege de verschillende opdrachtgevers en de afwisseling. Die afwisseling van werk en opdrachtgevers maakt ze zo goed in hun vak. Een vaste baan zou dat misschien verminderen. Anderzijds zie je dat personen die 'uit nood' ZP'er zijn geworden eerder voor zo'n vast contract kiezen. Zij prefereren de zekerheid van een contract.'

De trends in 2017

We willen van Niels weten wat volgens hem de trends zijn wanneer we het hebben over zelfstandig professionelen. 'Ik verwacht dat de samenwerkingen tussen ZP'er via kleinere netwerkstructuren nog talrijker gaan worden. Je moet dan denken aan projecten die zo groot zijn, dat de ZP'er het niet in zijn eentje afkan. Dan biedt een netwerk van zelfstandig professionelen zeker uitkomst. Overigens kan het ook gaan om een tijdelijk netwerk bestaand uit zowel ZP'ers als vaste werknemers binnen een organisatie.'

Eveneens zal de inzet van social media enorm belangrijk blijven voor de ZP'er. Online ben en blijf je het beste vindbaar voor potentiele opdrachtgevers. 'Je online netwerk is net zo belangrijk als je offline netwerk. Professionals zetten beide netwerken even goed in en zo hoort dat ook. Online netwerkt men natuurlijk het meest via LinkedIn, maar ook andere social media of een combinatie ervan kunnen je enorm helpen', aldus Niels. 

'Bedenk altijd dat je als ZP'er een merk bent. Je moet jezelf als een merk op de markt zetten en dan is social media een onmisbare tool.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie