De illusie: mijn strategie uit 1990 werkt nog steeds

De illusie: mijn strategie uit 1990 werkt nog steeds

Redactie Baaz
Het gevaar voor veel bedrijven die al tientallen jaren voor de komst van internet opgericht zijn, is dat ze vaak nog steeds drijven op de illusie dat (koude) acquisitie en oude marketingmethodes succesvol zijn.

Ze zijn zichtbaar, vaak inconsistent, in de dagbladen, radio, dankzij telefonische acquisitie en diverse andere kanalen. Maar de strategie ontbreekt, waardoor de marketingmachine hapert, de motor die jouw bedrijf draaiende moet houden.

Veel bedrijven geloven nog steeds in het oude vertrouwde waarmee ze jarenlang succes hebben gehad. En wellicht nog steeds. Maar de digitale wereld verandert snel en door alle verschuivingen en veranderingen kun je er niet omheen dat je oude strategie niet meer zo effectief is als jaren terug. 

De juiste strategie

​Een tunnelvisie is snel een feit en als je op de oude manier doorgaat, zal je deze tunnel ook niet meer verlaten. In dit artikel wil ik graag de illusie wegnemen dat een strategie die in 1990 is opgesteld, of door de jaren is ontstaan en door alle werknemers in het DNA is opgenomen, nog steeds effectief en effieciënt is. 

Dat is niet zo. De branche, de markt en de wereld veranderen in zo veel jaren enorm. De wereld en alle digitale technologieën hebben stappen richting de maan gezet. En daar sta je dan, als ondernemer, nog steeds met je voeten op de grond (wat normaal goed is) en lichtjaren verwijderd van de plek waar je had kunnen staan. Mijlenver van je concurrentie. Die achterstand moet je inhalen.

Wees relevant en blijf dat ook

Reclame zonder verhaal is als een simpele advertentie in De Telegraaf. Je leest je krant en ziet de advertentie vluchtig, of niet. Je onthoudt hem wellicht onbewust, maar echt opmerken doe je het dan niet. Dit komt doordat het voor jou op dat moment niet relevant is. En waarschijnlijk, zoals zo vaak, is het voor 95 procent van de lezers irrelevant. En dat is niet alleen zonde van je tijd en geld, het is ook een gemiste kans.

Je hebt mensen benaderd, maar er geen band mee weten te creëeren. Ze zien het eerder als spam, ofwel:vervelende reclame. Mensen willen aandacht. Maar bedrijven ook. Bedrijven willen geen saaie advertentie, toch? Ze willen aandacht. Dat mensen over hun producten en diensten gaan praten, zodat ze nieuwe relaties kunnen aangaan en bestaande contacten kunnen behouden en versterken. Waarom we die saaie advertenties nog steeds zien is een raadsel. 

​Relevante informatie

Aandacht genereren doe je niet door lukraak overal advertenties te plaatsen en continu koud rond te bellen naar bedrijven die passen ‘in het plaatje.’ Aandacht genereer je door toegevoegde waarde te bieden in de vorm van relevante en verrijkte informatie in al je marketinguitingen. Zowel offline als online. Verspreid via het juiste kanaal en op het juiste moment. Dat is strategie. En die strategie maakt je in deze tijd waarin de consument enorm mondig is, wie je bent. De strategie maakt je succesvol, of niet. Het geeft je in ieder geval een handvat om je klant te omarmen. En je klant het handvat om jou te omarmen. Zo bouw je samen een fijne klantrelatie op. Dat is het doel dat je voor ogen moet hebben als bedrijf. Dat kan nou eenmaal niet door enkel te zenden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie