De meest gemaakte fouten bij linkbuilding en hoe je deze kunt voorkomen

De meest gemaakte fouten bij linkbuilding en hoe je deze kunt voorkomen

Redactie Baaz

Er zijn heel veel factoren die invloed hebben op de positie binnen de zoekmachines. Er zijn echter maar weinig factoren die zo effectief zijn als linkbuilding. Hierbij geldt: hoe meer links er naar je website verwijzen, hoe hoger de kwaliteitsscore en dus ook de positie zal zijn. Toch zijn hier door de jaren heen wel de nodige veranderingen in gekomen. Zo is het tegenwoordig niet alleen meer belangrijk om backlinks te verzamelen, maar is het voor de Google robots ook steeds beter mogelijk om enkel de kwalitatieve en relevante links er tussenuit te pikken. Het gaat nu dus meer om de kwaliteit dan de kwantiteit.

Google heeft zelf ook bevestigd dat linkbuilding op dit moment tot één van de drie grootste factoren behoort die de ranking bepalen. Linkbuilding uitbesteden is daardoor logischer dan ooit tevoren. Omdat zoveel mensen tegenwoordig aan linkbuilding doen, worden er echter ook veel fouten gemaakt. Gelukkig kunnen we door deze ervaring ook van eerdere fouten leren.

Maar wat zijn nu de meest gemaakte fouten bij linkbuilding en hoe kan je deze voorkomen?

Slechte verdeling inhoudelijke links

Vaak zien we dat bedrijven vooral willen verwijzen naar hun eigen homepage. Dit is echter een heel slecht idee voor de vindbaarheid van je site. Stel, een klant zoekt naar een specifiek product. Jij verkoopt dit product. Met behulp van een link komt de potentiële klant vervolgens op jouw site terecht. Helaas wordt hij doorgestuurd naar de homepage en is het dus zijn eigen taak om het product zelf op te zoeken. Dit is het moment waarop de meeste bezoekers dan al afhaken. Geen zin om een hele website te doorzoeken naar dat ene product.

Daarom is het belangrijk om de juiste verdeling inhoudelijke links aan te houden. Laat circa dertig procent naar de homepage verwijzen en zeventig procent naar de rest van de pagina’s binnen je site.

Geen natuurlijk linkprofiel

Wie erg hard werkt aan linkbuilding, zal misschien enkel zoveel mogelijk kwalitatieve links willen verzamelen. Dat is immers hetgeen wat telt om de kwaliteitsscore van een site aan te pakken. Dat klinkt logisch. Toch is het geen goed idee om hier zo hard aan te trekken dat er enkel nog maar links te vinden zijn van websites met een hoge kwaliteitsscore. Dit is namelijk niet reëel. Het zou gek zijn als enkel websites met een hoge autoriteitspositie naar jouw pagina zouden verwijzen. Dit kan verdacht worden bevonden door Google en uiteindelijk zelfs afgestraft worden.

Bij een natuurlijk linkprofiel horen uiteraard ook minder kwalitatieve links. Zo wordt de website minder snel verdacht en zal deze door de variatie juist meer opvallen in Google. Probeer hierbij ongeveer een 70/30 principe aan te houden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie